Klubélet

Subaru Subaru Subaru Hírek Subaru Galéria Subaru Társalgó Subaru Bolhapiac Subaru Szponzorok Subaru Impresszum Subaru Linkek
Subaru Klub Subaru Klub
 

Home > Subaru > Motorsport > Impreza WRC Történelem

mail   sitemap   legyen a kezdőlapom!

Subaru

Subaru

Subaru

Magyarországon

Modellek

Tesztek

Történelem

Technika

Tuning

Motorsport

> Magyarország

> Külföld

> Impreza WRC Töri

Galéria

Egyéb

Subaru

Subaru Impreza WRC történelem

Subaru

1993

3 évvel a Legacy debütálása után a világbajnokságon, Colin McRae volt az első, aki győzni is tudott vele. Ez volt a legelső győzeleme a legendás vertikális átvitellel rendelkező boxermotornak és a szimmetrikus összkerékhajtásnak.

Subaru Impreza WRC 1993

Ezután az Impreza örökölte az Legacy összes jó tulajdonságát. A karosszéria ideális volt rallyautó építésére, ráadásul a kor legmegbízhatóbb erőátviteli láncát kapta. Az 1000 Tó rallyn mutatkozott be, a Legacy első, óriási izgalmakat keltő győzelmét követően.

Subaru Impreza WRC 1993

Az Impreza a tapasztalt Ari Vatanen kezei között bámulatba ejtő csatát vívott a Juha Kankunnen vezette Toyota Celicá-val, és első helyen zárta a második napot. Az éjszaka folyamán a motorháztetőre erősítet lámpasor majdnem katasztrofát okozott, majd az ablak kezdett párásodni, ezért vissza kellett vennie a sebességből. A versenyt így a második helyen fejezték be, és ez azonnal óriási fenyegetést jelentett a riválisok számára.

Subaru Impreza WRC 1993

1994

A csapat leszerződtette Carlos Sainz-ot, ezzel kialakítva a 2 autós rendszert, ami a 94-es Monte Carlo rallyn mutatkozott be.

Subaru Impreza WRC 1994

Sainz-ot egyszerűen megszállottnak hívták, amikor az autó fejlesztéséről volt szó, rengeteget dolgozott szezonon kívül is a versenyautón, körülbelül 120 területet jelölt meg, amin javítani kellett. Az EJ20-as motor ALS-e egy elintézetlen probléma volt, és sokat foglalkoztak az első, illetve a középső differenciálművel.

Subaru Impreza WRC 1994

Sainz tapasztalatának köszönhetően az autó fejleszttése új erőre kapott. A francia futamon (ami a világbajnoki sorozat első felének egyik csúcspontja) Sainz nagyon megközelítette Didier Auriol Celicá-ját, és másodikként gördült fel a céldobogóra. Az Acropolis rally-n pedig minden álmuk valóra vált, McRae és Sainz fej-fej mellett vezettek, és McRae kiesése után Sainz vehette át az első Imprezá-val nyert aranyérmet. A vetélytársakat valósággal sokkolta a tény, hogy az Imprezá-ból 9 hónap alatt ilyen ütőképes versenyautót faragtak.

Subaru Impreza WRC 1994

1995

McRae volt a régóta áhított hazai versenyző, aki a 94-es RAC rally-t nyerte, de a kezdetekre visszatekintve, a vezetési stílusán még mindig volt mit javítani. Észre kellett viszont venni, hogy az Impreza fejlődésével McRae vezetése is sokat finomodott.

Subaru Impreza WRC 1995

Ami McRae fejlődését illeti, sokat köszönhet az Impreza fokozatosan javuló kezelhetőségének. Első 95-ös győzelmét Új-Zélandon aratta, ami igazán küzdős verseny hírében áll, ez a győzelem pedig nagy lökést adott a csapatnak a világbajnokságért folytatott harcban.

Subaru Impreza WRC 1995

Másfelől, ebben az évben vezették be az új szabályt, mely szerint a gyártók kötelesek a turbószűkítő átmérőjét 38-ról 34 mm-re csökkenteni. Hogy megfeleljenek az új kikötésnek, változtatni kellett a motor kompresszióján és a vezérműtengelyen is. Mivel a motor fordulatszáma lassan elérte a plafont, az alsó fordulatszám-tartományban megnövelték a forgatónyomatékot, és a váltó áttételét is megváltoztatták.

Subaru Impreza WRC 1995

Ebben az évben Colin McRae nyerte a világbajnokságot, a Subaru pedig bezsebelte első, gyártók számára kiírt világbajnoki címét.

1996

A 96-os volt az utolsó éve az A-csoportos versenyautók 87 óta tartó uralmának. Négy évvel a bemutatkozás után az Impreza bebizonyította tökéletességét, a 95-ös és a 96-os győzelmek után nyilvánvalóvá vált, hogy az A-csoportban közel legyőzhetetlen.

Subaru Impreza WRC 1996

Ennek ellenére, a könnyed kezelhetőséget a futómű és a hajtáslánc fejlesztésével még tovább javították. Először is, az aktív központi és első differenciálmű került a műtőasztalra, majd a hátsót vették nagyító alá. A motorhoz is hozzányúltak, az ötödik vízbefecskendezőt elkülönítették a motortól, és közelebb rakták az intercoolerhez, ahol a a magas hőmérséklet kevésbé befolyásolta a működését.

Subaru Impreza WRC 1996

Kitartó erőfeszítésének köszönhetően Colin McRae 3 futamot is nyert, ezzel nagyban hozzájárulva a Subaru második világbajnoki címéhez.

Subaru Impreza WRC 1996

1997

97 a WRC debütálásának éve volt, és az Impreza is karosszériát váltott, a régi négyajtóst kétajtósra cserélték. Emellett kiszélesítették a sárvédőket a szabályokban meghatározott maximumra, 1770 mm-re, valamint felpattintottak egy nagyméretű hátsó légterelő szárnyat a jobb aerodinamikai tulajdonságok érdekében.

Subaru Impreza WRC 1997

Az ütős kinézet mellett fontos volt az Impreza számára, hogy az új WRC szabályok olyan változtatásokat is engedélyeztek a motoron és a hajtáson, ami az Gr.A-ban nem volt szabad. A jobb súlyelosztást szem előtt tartva a motort hátrébb helyezték, a kapacitás növelése érdekében az intercooler előre került, valamint a kibocsátás javítása miatt azonos hosszúságú kipufogócsonk került jobb és bal oldalra egyaránt. Mindezen fejlesztések kb. 15%-al növelték a kocsi teljesítményét.

Subaru Impreza WRC 1997

A rengeteg elvégzett munka az első három futam győzelmeként gyümölcsözött. Az év végére 8 futamot nyert a márka, és ezzel a harmadik VB arany is a tulajdonába került.

Subaru Impreza WRC 1997

1998

A Toyota a Corolla WRC-vel nyitotta a szezont, a tizedik fordulóban a mutatkozott be a Seat Cordoba WRC, így a világbajnokság egyre inkább kezdett a WRC-k csatamezőjévé válni.

Subaru Impreza WRC 1998

Ilyen háttérrel az Impreza WRC fejlesztése rohamléptekben történt, de a legnagyobb változáson az EJ20-as boxermotor esett ét. A Forma 1-es kocsik mintájára nekiláttak kikönnyíteni a motort, és a súlypontját minél alacsonyabbra helyezni. Tovább javították az égés hatásfokát, átdolgozták a kipufogórendszert, a gyújtást, és a vezérműtengelyt.

Subaru Impreza WRC 1998

A többi gyártóhoz hasonlóan ALS került beépítésre a gázadáskor történő reakcióidő csökkentésére. Ezekkel a trükkökkel az autó a kis-közepes sebességtartományban gyorsabban megindult, és az EJ20-as motor teljesítménye is megnőtt.

Subaru Impreza WRC 1998

1999

A WRC-k harmadik évében az Impreza már a fellegeket ostromolta. A 99-es modellnél a motor és a hajtáslánc minél pontosabb vezérlésére helyezték a hangsúlyt.

Subaru Impreza WRC 1999

Előzőleg a tapasztalati úton fejlesztett félautomata, sűrített levegővel operáló váltó volt beépítve a Subaruba, de a 99-es évtől kezdve egy elektronikusan vezérelt, hidraulikus, fly-by-wire váltót használtak. A váltás a kormány jobb oldalán lévő karral történt, tehát a sofőrnek nem kellett elvennie a kezét a kormányról, mint a padlóváltós változatnál.

Subaru Impreza WRC 1999

A motort ettől kezdve elektromos vezérlésű gázpedállal működtették, és a pilóta munkáját egy extra kijelző könnyítette meg, ami az ideális égés állapotát jelezte. Az IHI nagy átmérőjű turbója szintén sokat javított az amúgy sem kispályás Impreza vezetési élményén.

Subaru Impreza WRC 1999

2000

Az új évezred az Impreza életében is óriási fordulatot hozott, soha nem látott mennyiségű fejlesztést hajtottak végre rajta.

Subaru Impreza WRC 2000

A portugál futamon az újonnan bemutatott 2000-es modell külseje megdobogtatta a rajongók szívét, de a belső alkatrészek is sok visszhangot váltottak ki. Az elemek közel 80%-a át lett dolgozva annak érdekében, hogy az autó súlypontja minél lejjebb kerüljön, és hogy kisebb legyen a tehetetlenségi nyomaték. A legmegdöbbentőbb mégis a turbófeltöltő beépítési módja volt.

Subaru Impreza WRC 2000

Hagyományosan a turbófeltöltőt úgy fejlesztik, hogy vízszintesen legyen beépítve, de az első tesztek során kiderült, hogy egyáltalán nem okoz problémát a függőleges beépítés sem, amikor a beömlőnyílás felül helyezkedik el. Új eljárást találtak ki a motortér hűtésére is, az intercooler és a hűtő mögött vágott nyílásokon vezetik ki a forró levegőt.
A kitartó munka három győzelmet hozott, többek között a 2000-es modell első futamán is.

Subaru Impreza WRC 2000

2001

A GC8-ast teljesen átdolgozták, az új típus a GDB jelzést kapta. Az Impreza WRC négyajtós karosszériát kapott és homologizáció után a Monte Carlo rallyn debütált.

Subaru Impreza WRC 2001

Az alapvető elemeket, mint pl. a motor és a hajtás, természetesen átvették, de miután négyajtós lett, 65 mm-rel hosszabb, és sokkal nehezebb, az autó további finomítást igényelt. Új rugós tagokat kellett biztosítani, és a nehezebb alkatrészeket az autó közepe felé orientálni. Ezzel egyidőben az intercooler és a hűtő hőelvezető nyílása a motorháztetőn az eredeti ovális kétlyukúról egy széles nyílásra lett cserélve.

Subaru Impreza WRC 2001

Az új Impreza WRC meglehetősen sikeres volt, de nem csak a fejlesztésben. Az ötödik fordulóban elért második hely után még kettőt gyűjtött be, plusz egyszer győzedelmeskedett, ezzel Richard Burns elnyerte a világbajnoki címet.

Subaru Impreza WRC 2001

2002

A 2002-es Impreza WRC a világbajnoki sorozat harmadik futamán mutatkozott be.

Subaru Impreza WRC 2002

Az egyetlen külső változást a lökhárító alatt található, szénszálas anyagból készült elemek cseréje jelentette, puhább műanyagra. Ezutáén már alig nyúltak hozzá, a Safari rally után a tetőventillátort vették ki a kocsiból. Amilyen keveset változott a kocsi külseje, olyan sokat dolgoztak a belsején. A kipufogócsonk, a lendkerék, a turbófeltöltők estek a módosítás áldozatául, ami a nyomatékgörbe látványos javulását eredményezte a 4500 helyett az 5000-es fordulatszámon. A kardántengely, az orr-rész és a kormányoszlop merevségén is javítottak, amelyek ráadásul könnyebbek is lettek, és így javult a vezethetőség is.

Subaru Impreza WRC 2002

A másik fontos dolog, hogy 5 év szünet után az 555 cigarettagyár visszatért a szponzorok sorába, ezzel a kocsi fényezése is megváltozott, az új árnyalat a Subaru tradicionális kék színe és az 555 színe között van.

Subaru Impreza WRC 2002

2003

2002 novemberében az Impreza még rettenthetetlenebb külsőt kapott, bemutatták a 2003-as modellt.

Subaru Impreza WRC 2003

A WRC fejlesztése jó ütemben haladt, mivel a Subaru gyár, az STi, és a ProDrive is megtettek minden tőlük telhetőt, nem beszélve a pilótákról, akik rajongva tesztelték az új kocsikat.

Subaru Impreza WRC 2003

Az új autó legfontosabb fejlesztése a motor körüli kipufogó rendszer, és az aerodinamikai változtatások. Bár az Impreza WRC mindig is híres volt a magas fordulatszámon nyújtott teljesítményéről, de a kipufogó átdolgozásával jelentősen megnőtt a nyomaték az alacsonyabb tartományban is. A szélcsatornában végzett munka eredményeként nagy sebességnél javult a kocsi úttartása murván.

Subaru Impreza WRC 2003

Az újonnan kifejlesztett Subaru WRC-től szenzációs sikereket vártak 2003-ban, amit be is váltott, Solberg világbajnoki címe megkoronázta a csapat munkáját.

Tito

 
 

Szerkeszti: Giczy András & subaruklub.hu
E-m@il: info (kukac) subaruklub.hu
Minden jog fenntartva.

Az oldalt készítette:

www.html-weboldal-retro.hu