Teszt és Bemutató
Avagy virtuális túra a Forester 2.5XT körül.
"Álmom ez a valóság,
szerelem az utolsó percig"
Menetpróba:
Általánosságban
Az autó világítása
minden igényt kielégítő. Elhagyatott utakon, a ködlámpa és a reflektor
együttes használatával, tempós haladás mellett is biztonságos
beláthatóságot biztosít a Forester. A kormány koppanástól, koppanásig
hármat fordul. Az ötsebességes, kézi kapcsolású váltó feszessége a
WRX-hez hasonlítható. A fékek erősen fognak, és csak nagyon a végén
kap rá az ABS a vészfékezésre.
Az állandó összkerék hajtásnak köszönhetően, bárhol is közlekedünk,
mintha sínen autóznánk.
Zajszigetelése tökéletes. Már sok is! A turbót, a BOV-ot, vagy a
kipuffogót csak erőltetett menetben lehet hallani.
Az autó, rádiós központi zárral van szerelve és akár 25m távolságról
is nyitható. Ezt pár villantással jelzi, majd a belső világítás is vár
20 másodpercet az utasra.
Amennyiben 30másodpercen belül nem nyitjuk ki az ajtókat, úgy az autó
automatikusan visszazárja magát.
Kellemes meglepetés a zárásnál, hogy egyik zárat sem reteszeli, amíg
akár egy ajtó nincs rendesen becsukva. Amint bezártuk az autót, a
belső világítás azonnal kikapcsol.
Külön van a csomagtérhez is egy belső lámpa.
Téli gumival próbáltuk: 215/60R16 Pirelli Winter Snow Sport
Városban, ahol
élünk
Dugóban könnyen
araszoltatható 210LE-s jószágról van szó. Az ember kinyitja a
gigantikusnak nevezhető, 76cm hosszú tetőablakot, fúvat a lábára egy
kis meleget, az ülésfűtést egyes fokozatra kapcsolja, hogy ne fázzon a
felsőteste sem. Apró kis kormánymozdulatok között babráljuk a rádió
kezelőgombjait a simogatni való kormánykeréken és közben felülről
nézzük az egész várost.
Ha találunk egy lyukat, második fokozatban szinte helyből ugrik oda a
mi "kis teherautónk".
Lámpától lámpáig sincs sok minden ami ellenszegülhet akaratunknak. A
vezetővel cirka másfél tonnás autó 6,3 másodperc alatt katapultál
100km/h-ra.
Hátizsákos szamuráj
Engem összehozott a sors egy Volvo XC70 2.5T AWD-vel, de sajnos a
holtterében voltam. Pedig jó lett volna összemérni a két autót valós
körülmények között. Persze nem tiltásig, de azért legalább a 320Nm
dinamizmusával.
Előttem, egyben mellette, egy Integra Type-R volt. Zöldre a srác
elrajtolt, mivel egy a kereszteződés után megszűnő sávban álltunk. Így
sajnos a Volvo 2.5T AWD vs. Forester 2.5XT összemérés elmaradt. Csak a
lapos autóban, a rossz utakon pattogó Hondás fiú tükörbe meredő
elképedt arca jutott nekünk.
Visszatérve a Volvohoz, bár mindkét kisterepjáró 2.5T, AWD és 210LE,
de a Forester a fogyasztói árán felül + 2,5millió Forintért még
sok-sok liter örömautózásra használható benzint is ad, a Volvo
szalonáráért.
A tempomat kellemes segítség lehet a kevésbé forgalmas helyzetekben,
ha éppen nem forr a vérünk-vagy sietünk valahová, de nem akarjuk ránk
leselkedő radarok kutatásával tölteni az autózást. 40km/h fölött
bekapcsolható, ha emelkedő jön, akkor húzza a fordulatszámot, de ha
lejtőn haladunk, akkor kicsit bele kell fékezzünk. Nem ad motorféket.
A hírös budapesti Bartók Béla út még fel nem újított szakaszán is
tompán, különösebb zajok nélkül vette Foresterünk a pocsék
útminőséget.
Pont ide találták ki!
Országúton, amikor
utazunk
Gördülési zaj alig volt.
Inkább az autó teste okozott némi légörvényt az utakon, ami egyáltalán
nem volt zavaró 130km/h körül sem. A kisebb egyenetlenségeket úgy
veszi, mintha vajon mennénk át. Az amúgy nagyot ütő, manapság olyan
divatos, aszfaltba süllyesztett prizmákat sem lehetett benne érezni.
Második, illetve harmadik fokozatban bődületeset húz az autó.
Nem akarok túlzásokba esni, de feelingre valószínűleg az autó méretei
miatt veri a WRX-ét.
Cruz, baby cruz
Ha fáradt vagy, vagy csak a családoddal utazol és nem akarsz minden
kanyarból az ülésedbe préselődve kilőni, a tempomatot nyugodtan
belőheted 110-120km/h körüli tempóra. Nézd az utat és tekerd rá a
kormányt. Alig lesz olyan, ahol nem megy el így magától az autó. Húzós
kanyarokat is meg lehet a tempomattal így etetni. De olyankor már
figyelni kell, hogy hányadik fokozatban vagyunk. Azaz, hogy meg kell
legyen a fordulatszám -> az erő, a kanyar befejezéséhez. Beállított
tempomatnál a gázadás nem törli a beállított értéket, tehát nyugodtan
előzhetsz. Amint elengeded a gázt, szépen visszaáll a beállított
sebességre az autó is. Ha a tempomat beállított sebességét szeretnéd
csökkenteni vagy növelni, elég az irányító kart le-, illetve
felmozdítanod.
A tetőablakot egy gomb nyomásra is lehet automatikusan nyittatni. Az
első a végállás előtt kb.: 15cm-el van.
Teljesen nyitott állapotban 90km/h körül egy dobhártyát szaggató, a
helikopterek hangjára emlékeztető rezonancia bántja a fület. Odáig
teljesen baráti módon levegőzünk. Automatikus zárásnál, a teljes
csukódás előtt 15cm-el megáll, nehogy megszorongasson valamit, aminek
akkor már nem kéne ott lennie. ( kéz, fej, ... )
Itt is ideális partner a Forester ~600 literes hátsó sori
rakodóterével.
Otthonában, az erdőben
Mindenhol jó, de legjobb
otthon! - sóhajt fel az autó.
Kifelé lejtő, átázott, falevéllel borított talajon sincsenek akadályok
előtte.
Egészen az autó méretei okozta fennakadásokig ura a terepnek
(terepszög, hasmagasság).
Átlagosnak nevezhető lucskos, terepidomokban gazdag erdészeti utakon
is könnyedén, akár virgonckodva is boldogultunk vele.
Azt azért nem mondom, hogy nem volt olyan helyzet amikor jól jött
volna a felező. De egy kis visszagurulásos lendületvétellel másodjára
már megállás nélkül, még a frissen boronált, átázott agyagos, saras,
~10-15fokos emelkedőn is felkapaszkodott.
Szűkös, bozótos, növények által benőtt, ritkán használt szakaszon kár
ezekért a szép, akár az Állami Operaház parkolójába is passzoló
fényezésekért.
Amikor nem kéne visszagurulni
Hillholder* az újabb csoda neve. Emelkedőn, ha benyomjuk a kuplungot
és a féket, a fékrendszerben egy retesz az autó dőlésének köszönhetően
elzárja a fékfolyadék útját.
Így a Subaru, a féket elengedve is megtartja a fékrendszerben a
nyomást, amíg benyomva tartjuk a kuplungot.
Elinduláshoz már csak annyi a dolgunk, hogy rálépünk a gázra, és
felengedjük a kuplungot. Akár vízszintes útfelületen, úgy indul meg a
Forester. A kéziféket sem kellett babrálnunk, a kuplung sem égett le,
mi sem gurultunk be hanyatt az erdőbe. Az autó használati útmutatója
szerint a hillholder csak emelkedőn üzemel.
Határozottan jelenthetem ki, hogy az esetek ötven százalékában, egy
erősebb fékpedálra való lépés után, lejtőn is működik a rendszer!
*A hillholderhez nem kell semmilyen üzemmódot kapcsolni. A hétköznapi
használat során is, bármilyen helyzetben alapszolgáltatásként nyújtja
az autó.
Amikor felmértük erdei forgatásunk helyszínét, még szinte csak
lépésben haladtunk. Ahogy egyre többször kellett a kamerának pózolni,
úgy nőtt az önbizalommal az autó sebessége is. Az autó még az erdőben
is mintha valami előre megrajzolt mágneses pályán haladt volna. Még a
nyirkos falevelek sem okoztak ijesztő meglepetést. A 40-70km/h-ig
történő örömautózást, a gyáva hitetlenségem szakította félbe.
Könnyedén bírta tovább az autó, mint bírtam én az idegekkel. Teljesen
abnormálisnak tartottam két fa közé 40km/h-val befordulni azon a
lucskos, faleveles úton, és semmi. SEMMI-SEMMI-SEMMI!
Pont ide találták ki!
A Rosszfiúknak
Vérbeli Subaru jeligére:
2457cc boxer, 210LE, 320Nm, szimmetrikus AWD, 5MT, 0-100km/h: 6,3sec
Az autó karosszériája az aerodinamika segítségével jelentős mértékben
képes az öntisztulásra.
NO COMMENT
Teszt fogyasztásunk: ~16L / 100km (vegyes: város, országút, autópálya,
erdő, mező)
Bemutatás
A Cockpit és az utastér:
Az első ajtókat
kinyitva, a küszöbön ezüstbe, a lábtörlőn már aranyba foglalt Forester
név fogad minket. Kényelmesen puha, de jó tartást biztosító, aktív
fejtámlákkal felszerelt bőrülésekben foglalhatunk helyet.
Amint bekötjük magunkat -ha egy lehajtva felejtett kartámla nem
akadályozott meg minket az öv azonnali becsatolásában- már ott is van
az ujjunk mellett az ülésfűtés 2 fokozatú kapcsolója. A félreértéseket
kizárva, középálláson van kikapcsolva, hátra billentve kellemesen
átmelengeti a bőrülések ülő- és hátlapját is, előre kapcsolva viszont
még egy sínadrágon is átütő meleget tud produkálni. Ha előfordulna,
hogy nem kötjük be a biztonsági övet, úgy 2perc után abbamaradna az
erre emlékeztető hangjelzés. Onnan kezdve, csak a műszerfalon világít
emlékeztetőül a jelzőfény. Most, hogy már beültünk, nézzünk körül a
vezetőülésből. Az ajtókon alul egy nagy hálós tároló található,
ideális -kézre eső- helyet biztosítva ezzel a hazai utazásokhoz
szükséges, régimódi térképeknek. Mellettük elől, egy hangszóró
található.
A kartámasz -ami sajnos a '02-es modellhez hasonlóan még mindig nem
rendelkezik a kellő rögzítési merevséggel-, az ülés, és a váltószoknya
mind ugyanabból a finom puha, simogatnivaló bőrből készültek.
A vezetőoldali ajtón találjuk a négy keret nélküli oldalüveg
mozgatására szolgáló gombokat is.
A vezető ablak vezérlése automata végállással is rendelkezik, le és
felfelé egyaránt. Itt található még a "kisfiam ne játsszál már az
ablakokkal" nevű gomb, az összes ajtó zárása, továbbá a külső tükrök
elektronikus állítását vezérlő homorú joystick is. Az ajtó legfelső
része, ahol a leginkább koszolódik a használat során, előrelátó módon
egy, az eleganciát sem mellőző könnyen tisztítható "mű" anyagból
készült. További segítség még, hogy az anyag csúszást gátló felületűre
van kiképezve. A külső tükrök belső oldalán kaptak helyet a magas
hangokért felelős hangszórók. Az autóban ülve bal térdünk előtt
foglalnak helyet a műszerfalon az első/hátsó ködlámpák, illetve az
első lámpamosó kapcsológombja és a 6-állású elektromos
fényszórómagasság szabályzó is. Itt található még a hátsó ablakfűtés
kapcsolója is, melyre még rákötötték a külső tükrök elektromos
fűtését. A lámpamosót kicsit helyezhették volna feljebb is, mert
előfordult, hogy kiszálláskor a térdemmel véletlenül rányomtam a
gombra.
A kormány mögött, a bal oldalon van az alapvető fényjelzéseket
szabályozó kar: helyzetjelző, tompított, reflektor, index. Itt
található egy kétállású, a műszerfal világítását szabályozó, gyűrű
kapcsoló is. Sajnos nálam is jelentkezett az a hiba -amit már több
"NEW AGE" Subarustól hallottam-, hogy néha az irányjelzéssel együtt a
világítást is lekapcsoljuk. Túl könnyedén fordul el a világítást
kapcsoló gyűrű. A kormány és a műszerfal között egy parkolási
helyzetjelző fényt biztosító kapcsoló van. A jobboldali karon
található az első és a hátsó ablaktörlő vezérlője. A hátsó ablak
felvizezéséhez a kar végén található gyűrűt kell magunk felé csavarni.
Mögötte és kissé lejjebb található a fényárban úszó zár, a slusszkulcs
tájolását segítendő. Kezünkben egy összesen 5cm-t le/fel állítható,
kisméretű MOMO bőr sportkormány lufival felszerelve, melynek közepén
egy csodálatos kék fényben tükröződő Subaru jelvény alatt van a duda.
Bal hüvelykujjunkra a rádió bekapcsoló gombja (amit a kormányról
kikapcsolni már nem tudtam), illetve funkció választó gombja (rádió:
FM- LW-MW és CD), illetve egy léptető gomb esik. Velük átellenben, a
jobb oldalon található a hangerő szabályzására szolgáló 2+1
funkciógomb. A "+1", a némítás szolidan veszi el a hangot, majd
ugyanígy fokozatosan adja is azt vissza. Kormányunk jobb alsó
negyedében található a tempomat vezérlője.
Előttünk a műszerfalon 3 köralakzatba csoportosított egységbe
foglalták a hétköznapi használathoz szükséges főbb infókat.
Itt is balról jobbra haladva:
üzemanyagszint, vízhőmérséklet jelző, cruise controll, ABS, tank üres,
üzemanyagtöltő helyzetjelző, biztonsági öv
km/h 240-ig, külső hőmérséklet, napi és összes Km
fordulatszámmérő 8000-ig, check engine, olajnyomás, töltés, ajtók
nyitva
Jobb kezünkre esik középen fent, a széria GPS navigációs rendszer 17cm
átmérőjű, érintőképernyős LCD kijelzője. Alatta a hozzá tartozó 5
funkciógomb, de mi a hazai Navi-DVD hiányában, csak órának tudjuk
használni ezt Magyarországon. Az itt található "bright" kapcsoló,
szabályozza a CD-s rádió kijelzőjének fényerejét is. A rádió mellől
tökéletesen megkomponált koreográfiával, némán bújik elő a pohártartó.
Az audio rendszer alatt található a belső légtér szabályozását
vezérlő, könnyen használható, és minden igényt kielégítő rendszere.
Még lejjebb, a váltó kulissza előtt egy bújtatott szivargyújtó és a
hozzá tartozó hamutartó található.
Navigátorunk előtt található egy utas oldali légzsák, plusz a Navi-DVD
olvasója miatt csonka rakodási teret biztosító, de trükkös
hangulatvilágítással ellátott kesztyűtartó.
Az első két ülés között van egy -a vezető oldalára eső- fix
pohártartó, továbbá a könyök alatt egy tároló, szivargyújtó foglalatos
energiaforrással.
Felül mindkét oldalt tükörrel felszerelt napellenzők. Mindkét oldalra
egy-egy külön kapcsolható térképlámpa és két napszemüvegtartó nyílik
le, ha úgy szeretnénk.
A tetőablak vezérlője is középen felül található. Több automata
végállással működtethető. Záráskor magával húzza a belső áltetőt is.
A "B" oszlopnál, vezető- és utas oldali légzsák védi az elől ülőket.
Hátul akár 3 felnőtt is elfér, de igazából nem arra tervezték.
Viszont van 3 fejtámla, 3db 3 pontos biztonsági öv, gyerekzár a hátsó
ajtókon, 2db ISOFIX ülés rögzítésére alkalmas rögzítési pont, a hátsó
ajtókon oldalanként egy-egy hamutartó, és hangszóró, 60/40 arányban
osztható üléstámla a csomagtér felé, középen lent 2 pohártartó, az
első ülések hátulján pedig hálós újságtárolók. A hátsó ablakok
elektronikusan és csak 1/3 állásig engedhetők le.
A csomagtérben találunk egy teljes értékű pótkereket, sok apró tárolót
melyek egyike egy újabb szivargyújtós energiaforrást is rejt magában,
az audio rendszer mélynyomóját, és két trükkösen kihajtható kis kampót
a szatyraink számára. A csomagtér tartalma, egy rugósan feltekeredő
kellemes tapintású rolóval eltakarható. A gyár tökéletességre való
törekvésére jellemző, hogy a fogantyú markolatának résébe egy finom
rugós műanyagot helyeztek. Így még azon a 3x5cm-es résen sincs
lehetőség bekandikálni. A pótkerék felnije adta teret sem hagyták
kihasználatlanul. Gyárilag egy ketté osztott műanyagba helyezték itt
az EÜ csomagot és egy -adott esetben minimális segítséget nyújtó-
szerszám készletet is. Piknikezés alkalmával nyugodtan kicserélhetjük
ezt a bilit egy sokkal használhatóbb eszközre, a 12 literes
bográcsunkra. A csomagtér ajtó belső fogódzkodó segítségével
lehúzható, alatta a 187cm-es magasságommal sem kell összegörnyednem.
Nem az autó tehet róla, de mégis jelentkezett egy, a tökéletes
harmóniát zavaró apró hiba. Az 5. ajtót rendesen meg kell húzni, hogy
becsukódjon. Ha így teszünk, nagyon csúnya hangot ad a hátsó
rendszámtábla (Made in EU/Hungary) műanyag keretének rezonanciája.
Az autó elektronikus szintszabályzóval van felszerelve. Azaz
bármennyire megpakolhatjuk, elinduláskor az autó terheltebb részeit a
többivel egy magasságra hozza. Ezzel is a lehető legtöbbet nyújtva az
autó terhelt állapotában történő semleges viselkedéséért. Apropó,
pakolás! A széria felszereltségből lemaradt egy nagyon fontos
kiegészítő: az a gumicsík, ami megvédené a lökhárító fényezését a
csomagok rakodásakor.
Szolidan kigyúrt idomok:
Felhívnám a figyelmet a
jellegzetesen Subarus, az alumínium motorháztetőn található
powerbulge-ra. Ennek funkciója, hogy a menetszél hozzáférjen a
boxermotor fölé szerelt töltőlevegő hűtőhöz.
Az alumínium motorháztető két célt is szolgál. Elsősorban az esetleges
gázoláskor (emberek, vagy nagyvadak) biztosít nagyobb túlélési esélyt,
illetve a menettulajdonságokat befolyásoló súly/lóerő arányt is
jelentős mértékben javítja. További védelemként, ütésre megpattanó
ablaktörlővel szerelték az autót, így az sem veszélyezteti a
magatehetetlenül zuhanó testet.
Subarus berkekben már megszokott, de egyébként érdekességnek számít a
nem elspórolt méretű ködlámpa is. Mindkét oldalon teljes méretű
visszapillantó tükröket találunk, a széleken a holtteret csökkentő
mesterséges torzítással. A kilincsek kiképzése jó, akár kétujjas
kesztyűben is könnyedén kezelhető. Sajnos ez a slusszkulcson lévő
központi zár vezérlésről már nem mondható el. A 2.5-ös turbo Forester
egyedi, de a kisebb testvéreivel egyező nagyságú, 16"-os felnit
kapott.
Elöl lámpamosó segíti az út megvilágítását, hátul pedig 3. ablaktörlő
segédkezik az autó hátuljára tapadó kosz menet közbeni
eltávolításában, így biztosítva a kilátást hátra is. Figyelmes, hogy a
hátsó szélvédőmosó fúvókáját felülre szerelték, így garantált, hogy a
gravitációnak köszönhetően soha nem lesz gond a víz felületre való
juttatásának.
Elől 4 dugattyús, belső hűtésű, hátul 2 dugattyús tárcsafékek
teljesítenek szolgálatot.
A rádió antennája a tartósság és a légellenállás csökkentése érdekében
a csomagtér vezető oldali üvegébe van beépítve.
A Forester tetején egy igazán esztétikusnak nevezhető tetőcsomagtartó
sín van.
Az autó küllemének megítélése szubjektív dolog, mindenki döntse el
maga, hogy bejön-e?
Főbb műszaki jellemzők:
2457cc alumínium, 16V
boxer motor
155KW - 210LE / 5600rpm
320Nm / 3600rpm
furat / löket: 99,5 x 79 mm
sűrítési arány: 8,2 : 1
AWD, középen önzáró viszkó sperr-, hátul sperr diffi,
hossz x széles x magas: 4450 x 1735 x 1585mm
hasmagasság: 195mm
fordulókör: 11,4m
saját tömeg: 1445kg
üzemanyagtartály: 60 liter
gyorsulás 0-100km/h: 6,3 másodperc
Vmax: 226km/h
80-120 km/h 5.-ben: 11másodperc
4 tárcsafék, 4CH ABS
Gyári, átlag fogyasztása: 11 L / 100 km
Cw érték: 0,37
Ülések száma: 5
Felni mérete: 6,5 JJ x 16, ET + 48mm
Gumi mérete: 215/60R16 95 V
Káros anyag kibocsátás: EURO 3, 3db katalizátorral szerelt
Tesztautónk ára: 10.397e Ft
Képek
Videók
A Tesztautóért köszönet az
Emil Frey Import Kft.-nek, a videóért pedig Sopronyi Gyula
filmesünknek jár a dicséret.
2004 november
Utószó
Mostanában fáj a
nyakam és a vállam. Ha lenne valami masszírozó is a Foresterben, én
abban aludnék!
Vissza a lap tetejére |