Klubélet

Subaru Subaru Subaru Hírek Subaru Galéria Subaru Társalgó Subaru Bolhapiac Subaru Szponzorok Subaru Impresszum Subaru Linkek
Subaru Klub Subaru Klub
 

Home > Subaru > Tuning > GC8 Impreza tuning

mail   sitemap   legyen a kezdőlapom!

Subaru

Subaru

Subaru

Magyarországon

Modellek

Tesztek

Történelem

Technika

Tuning
> STi
> Prodrive
> EcuTek tuning
> GC8 Impreza tuning
> BOV
> ALS

Motorsport

Galéria

Egyéb

Subaru

Subaru GC8 Impreza tuning

Subaru

 

Hogy ezt miért írom? Egyrészt azért hogy fárasszalak titeket. Másrészt meg azért mert Nokia megkért rá hogy írjak az Impreza tuningról, merthogy nekem van a legtöbb tapasztalatom mint felhasználó (user) ebben a témában. Amúgy meg nekem sem árt összeszedni a gondolataimat hogy mik történtek az évek során a kocsimmal, a sok turbo cserét, váltó felrobbanásokat, stb.

Amit itt le írok az lehet hogy nem jó példa arra hogy valójában hogy kéne csinálni. Én így csináltam, és voltak zsákutcák, de voltak szerencsés és sikeres megoldások is. Természetesen ehhez kellett egy, az autó típusához elfogult szerelőbrigád is. Ezeket a tapasztalatokat fogom ide írni, leginkább GC8-as Imprezára vonatkoznak.

A kocsim folyamatos fejlesztés alatt van, nyilván ennek is van egy határa, most ebben a pillanatban úgy gondolom hogy ez a határ, pont az, ahol még az autóval normálisan lehet közlekedni utcán. Azt nem tudom hogy mikor fogom kijelenteni azt, hogy kész az autó, így jó ahogy van. Szerintem soha, mert mindig van gyorsabb, és én mindig előtte szeretnék lenni.

Még mielőtt elkezdeném, egy gyors kis történelem, én és Subaru kapcsolatról.

1999-ben tulajdonosa lettem egy nagyon leharcolt, ám jó motorikus tulajdonságokkal rendelkező teljesen széria Subaru Legacy turbo-nak. Ezt a kocsit azzal a megfontolással vettem, hogy szuper lesz a közeledő télvíz idején autókázni vele, és nem fogom sajnálni mert nem volt egy nagyon szép állapotban lévő darab. Mondanom sem kell, hogy a kocsinak a szériasága nem tartott sokáig, mert elkezdtük tuningolni, nem az extrémekig, de lájtosan. Másfél év elteltével úgy döntöttem, hogy milyen jó kis autó ez a Subaru, és beruházok inkább egy újabb és szebb Imprezába. Ezzel egyidejűleg áruba is bocsátottam a Legacy-t, amit viszonylag hamar el is vitt tőlem egy rally versenyző. 2001 Májusában meg is vettem az általam gyönyörűnek és megfelelőnek tartott Imprezát. Ekkor volt az autó 1 éves, és kukk széria.

És itt el is kezdeném:
 

Teljesítmény nővelő tuning termékek:

 

Kipufogó


Egy jó minőségű kipufogó cserével már egész jó eredményeket el lehet érni mind hangban, mind teljesítményben. Egy jó kipufogó rendszer képes akár 20-25 lóerő többletet is adni.

Szerencsére rengeteg fajta van a piacon ezekből, mert nagyon kedvelt termék Subarus körökben, hiszen a Subaruk boxermotorjához hasonlítható hang, illetve nevezhetnénk muzsikának is, kevés van.

Itt megemlítenék egy pár jó nevet:

• Hayward & Scott
• Mongoose
• HKS
• Blitz
 

Légszűrő


Direkt légszűrőt is feltétlen ajánlanám ez is dobhat valami minimálisat a teljesítményen, viszont a motornak a légzését jelentősen megkönnyíti.

Ebből is van sok féle. A gyári papír helyére berakható tuning szűrő betéttől kezdve, egészen a motortéren kívülre helyezhetőig.
 

Turbónyomás növelésre alkalmas termékek:


Itt lehet boost controllert alkalmazni. Ez a legelterjedtebb, mert költségkímélő, és jó megoldás ez is. Itt bonyolultabb a benzin nyomást utána állítani, de megoldható ez is egy benzin nyomás szabályzóval.

Chip tuning, van rengeteg cég aki vállal ilyet különböző STAGE-ben. (pl. ECUTEK, DIGIT-POWER, PPP, stb.) Itt az ECU-ban lévő EPROM-ot írják át, vagy tesznek be újat, és computeresen állítják be a maximum nyomást, illetve adnak benzin többletet.

Valami versenyelektronika használata.

Én ezt az utat választottam mert rengeteg plusz funkciót tudnak kezelni, mint például ALS üzem. Először egy GEMS típust vettem ami meg is felelt nekem nagyon sokáig, de aztán egy MoTeC típusura esett a választás, mert ebben volt rajtprogram. (helló Menyét)

 

Motorvezérlő elektronikák:


Ezekből is van rengeteg fajta. Árban és tudásban különböznek, de a lényegük ugyanaz, ezek mind programozható elektronikák amiket a gyári egység helyett szerelnek be. Áruk is nagyban különbözik.

• Possum Link
• MoTeC
• GEMS
• Haltech
 

Turbók:


Itt csak azokat fogom leírni amiket már kipróbáltam és saját tapasztalataimat írom le.

Mitsubishi turbo:

TD 04:

Ez a turbo egy elég picike, viszont cserébe nagyon dinamikus. 1800as fordulatnál már van 1 bar nyomás. 2500nál már 1.4 bar amit 5000nél már elkezd veszíteni. 7000nél jó ha 0.7 marad. Ez a turbó kb. 260 lóerőig használható.

TD 05:

Ezt a turbot sokan előszeretettel használják mert egy viszonylag nagy turbo és elég nagy turbonyomásra lehet késztetni. Ez a turbo 340 lóerőig képes erőt előállítani. Egy rendesen beállított kocsin akár már 2800as fordulaton is meglehet 1 bar nyomás. A maximális nyomás amit elő tud állítani az 1.4 bar, ez 3500as fordulatnál történik meg, és ezt 6000es fordulatig is képes megtartani, utána elkezd csökkenni, és 7000es fordulatnál már csak 1.2 bar-t tölt.

TD 05/06 Hibrid

Ezt van fent a kocsimon most is. Eddigi legjobb, és legerősebb turbom. 3000es fordulatnál 1bar. 3500nél maximum 1.8, és ez köszönhetően a TD 05-ös kipufogó oldalnak ami eléggé lefolytja 6000nél elkezd csökkenni, 7000 már csak 1.4 bar marad. Ezzel a turbóval 400 lóerőig el lehet menni.

IHI széria

IHI VF 22

Lásd TD 05, annyiban különbözik hogy talán egy picivel tovább tudja megtartani a max. nyomást. És talán kicsit hamarabb tölt be, köszönhetően annak hogy golyóscsapágyas. Az autó leállítása után még egy halk süvítés halható, ahogy lassul le a lapát (nagyon király).

IHI VF 23, 24

Ezek olyasmik mint a TD 05. De ezek is golyóscsapágyasak.

IHI VF 30, 34

Ezek már egy hangyányit erősebbek mint a TD 05, talán azért mert újabb fejlesztésűek. Mind a két típus nagyon tetszett. Max. nyomás 1.6 bar, ebből magas fordulaton 1.3mat tart meg. Úgyszintén golyóscsapágyas.

Egyéb turbok:

Rengeteg típus van még ami felrakható komolyabb átalakításokkal, De mivel személyes tapasztalat még nincs, így nem kívánok ide írni semmit. Még...

Lett tapasztalat. Egy Garett által gyártott de az ugynevezett Innovative Turbo System (ITS) által megmunkált darab került fel a kocsira. Hosszas átalakítási munkálatok után sikerült összehozni. Tapasztalatok eddig. 4000nél már el is kezd tölteni a kicsike, 5200nél van meg a max nyomás, ami jelen pillanatban 1.6 bar. Sajnos gyujtás gondok miatt nem tudtuk feljebb vinni a nyomást, de ez is már orvosolva van, ahogy írom ezt. A cél most a 2.0 bar.
 

Intercooler:


Célja, hogy a turbóba beáramló levegő minél hűvösebb legyen, ezáltal nagyobb hatásfokon, több erőt leadva, tudjon dolgozni a turbó.

Ezekből is lehet többfélét gyártmányt kapni. Vannak a gyári helyére beszerelhető de méretben nagyobbak. És van előre szerelhető (F.M.I.C.)

Gyári Inrecooler:

Ez teljesen megfelelő amíg nem törekedünk nagy lóerők elérésére. A TD 04 – 05-ös turboval, nyugodtan használható 300 ló erőig.

Gyári helyén lévő de nagyobb cooler:

Ezeket 320 lóerőig ajánlják.

Csak egy pár típust, hogy mondjak:

• MRT
• APS
• HKS

Front Mount Intercooler (F.M.I.C.):

Ezek mérettől függően akár 1000 lóerőnyi teljesítmény teljesítményt is ki tudnak szolgálni hűvös levegővel.

Itt a feljebb már említett gyártmányokból is lehet válogatni.
 

Benzin pumpák, benzinnyomás-szabályzók, injektorok:


Ha az ember ott tart hogy megemelné a nyomást akkor nem árt ha benzintöbbletet is ad a motornak.

Ezt többféle képpen lehet csinálni. A legegyszerűbb a benzinnyomás megemelése, valamilyen benzinnyomás-szabályzóval. Ha esetleg ez kevés lenne akkor lehet még berakni nagyobb teljesítményű benzin pumpát. És ha még ez is kevés lenne akkor el lehet gondolkodni nagyobb injektorokon.

Az itt leírt termékekből úgyszintén hatalmas választék van a piacon.

Blow Off Szelepek (BOV):

Működési elvükről sokat lehet olvasni fórumunkon.
Ezekből tényleg hatalmas választék van. Van hangos, halk, csúnya, szép, és ezen belül pedig rengeteg gyártmány.
 

Motor Tuning


Először is el kell tudni dönteni mindenkinek aki belefog a tuningolásba, hogy nagyjából mit akar kihozni a kocsijából. Nyilván a jövőt senki se látja, én is azt hittem hogy elég lesz 280 lóerő.
 

Motorblokk:


Itt érdemes használni az úgynevezett zárt blokkot amely az 1994-ig gyártott Legacy Turbókban volt. Több tapasztalt ember véleménye hogy ez sokkal strapabíróbb és jobban terhelhető mint az újabb testvérei.
 

Vezérműtengely:


Most már ebből is van sokféle. Az én választásom a JUN gyártmányra esett. Személyes tapasztalataim még nincsenek.
 

Dugattyúk:


Mindenképpen valami kovácsolt dugót érdemes használni, ha már idáig eljutottunk, hogy dugattyúkat veszünk. Egyrészt nem sokkal drágábbak mint a gyáriak, viszont sokkal erősebbek.
 

Hajtókarok:


Ugyanaz értendő ide is mint a dugattyúkra.

 
 

Szerkeszti: Giczy András & subaruklub.hu
E-m@il: info (kukac) subaruklub.hu
Minden jog fenntartva.

Az oldalt készítette:

www.html-weboldal-retro.hu