|
|
Subaru GC8 Impreza
tuning
|
|
Hogy ezt miért írom?
Egyrészt azért hogy fárasszalak titeket. Másrészt meg azért mert Nokia
megkért rá hogy írjak az Impreza tuningról, merthogy nekem van a
legtöbb tapasztalatom mint felhasználó (user) ebben a témában. Amúgy
meg nekem sem árt összeszedni a gondolataimat hogy mik történtek az
évek során a kocsimmal, a sok turbo cserét, váltó felrobbanásokat,
stb.
Amit itt le írok az lehet hogy nem jó példa arra hogy valójában hogy
kéne csinálni. Én így csináltam, és voltak zsákutcák, de voltak
szerencsés és sikeres megoldások is. Természetesen ehhez kellett egy,
az autó típusához elfogult szerelőbrigád is. Ezeket a tapasztalatokat
fogom ide írni, leginkább GC8-as Imprezára vonatkoznak.
A kocsim folyamatos fejlesztés alatt van, nyilván ennek is van egy
határa, most ebben a pillanatban úgy gondolom hogy ez a határ, pont
az, ahol még az autóval normálisan lehet közlekedni utcán. Azt nem
tudom hogy mikor fogom kijelenteni azt, hogy kész az autó, így jó
ahogy van. Szerintem soha, mert mindig van gyorsabb, és én mindig
előtte szeretnék lenni.
Még mielőtt elkezdeném, egy gyors kis történelem, én és Subaru
kapcsolatról.
1999-ben tulajdonosa lettem egy nagyon leharcolt, ám jó motorikus
tulajdonságokkal rendelkező teljesen széria Subaru Legacy turbo-nak.
Ezt a kocsit azzal a megfontolással vettem, hogy szuper lesz a
közeledő télvíz idején autókázni vele, és nem fogom sajnálni mert nem
volt egy nagyon szép állapotban lévő darab. Mondanom sem kell, hogy a
kocsinak a szériasága nem tartott sokáig, mert elkezdtük tuningolni,
nem az extrémekig, de lájtosan. Másfél év elteltével úgy döntöttem,
hogy milyen jó kis autó ez a Subaru, és beruházok inkább egy újabb és
szebb Imprezába. Ezzel egyidejűleg áruba is bocsátottam a Legacy-t,
amit viszonylag hamar el is vitt tőlem egy rally versenyző. 2001
Májusában meg is vettem az általam gyönyörűnek és megfelelőnek tartott
Imprezát. Ekkor volt az autó 1 éves, és kukk széria.
És itt el is kezdeném:
Teljesítmény nővelő
tuning termékek:
Kipufogó
Egy jó minőségű kipufogó cserével már egész jó eredményeket el lehet
érni mind hangban, mind teljesítményben. Egy jó kipufogó rendszer
képes akár 20-25 lóerő többletet is adni.
Szerencsére rengeteg fajta van a piacon ezekből, mert nagyon kedvelt
termék Subarus körökben, hiszen a Subaruk boxermotorjához hasonlítható
hang, illetve nevezhetnénk muzsikának is, kevés van.
Itt megemlítenék egy pár jó nevet:
• Hayward & Scott
• Mongoose
• HKS
• Blitz
Légszűrő
Direkt légszűrőt is feltétlen ajánlanám ez is dobhat valami
minimálisat a teljesítményen, viszont a motornak a légzését jelentősen
megkönnyíti.
Ebből is van sok féle. A gyári papír helyére berakható tuning szűrő
betéttől kezdve, egészen a motortéren kívülre helyezhetőig.
Turbónyomás növelésre
alkalmas termékek:
Itt lehet boost controllert alkalmazni. Ez a legelterjedtebb, mert
költségkímélő, és jó megoldás ez is. Itt bonyolultabb a benzin nyomást
utána állítani, de megoldható ez is egy benzin nyomás szabályzóval.
Chip tuning, van rengeteg cég aki vállal ilyet különböző STAGE-ben.
(pl. ECUTEK, DIGIT-POWER, PPP, stb.) Itt az ECU-ban lévő EPROM-ot
írják át, vagy tesznek be újat, és computeresen állítják be a maximum
nyomást, illetve adnak benzin többletet.
Valami versenyelektronika használata.
Én ezt az utat választottam mert rengeteg plusz funkciót tudnak
kezelni, mint például ALS üzem. Először egy GEMS típust vettem ami meg
is felelt nekem nagyon sokáig, de aztán egy MoTeC típusura esett a
választás, mert ebben volt rajtprogram. (helló Menyét)
Motorvezérlő
elektronikák:
Ezekből is van rengeteg fajta. Árban és tudásban különböznek, de a
lényegük ugyanaz, ezek mind programozható elektronikák amiket a gyári
egység helyett szerelnek be. Áruk is nagyban különbözik.
• Possum Link
• MoTeC
• GEMS
• Haltech
Turbók:
Itt csak azokat fogom leírni amiket már kipróbáltam és saját
tapasztalataimat írom le.
Mitsubishi turbo:
TD 04:
Ez a turbo egy elég picike, viszont cserébe nagyon dinamikus. 1800as
fordulatnál már van 1 bar nyomás. 2500nál már 1.4 bar amit 5000nél már
elkezd veszíteni. 7000nél jó ha 0.7 marad. Ez a turbó kb. 260 lóerőig
használható.
TD 05:
Ezt a turbot sokan előszeretettel használják mert egy viszonylag nagy
turbo és elég nagy turbonyomásra lehet késztetni. Ez a turbo 340
lóerőig képes erőt előállítani. Egy rendesen beállított kocsin akár
már 2800as fordulaton is meglehet 1 bar nyomás. A maximális nyomás
amit elő tud állítani az 1.4 bar, ez 3500as fordulatnál történik meg,
és ezt 6000es fordulatig is képes megtartani, utána elkezd csökkenni,
és 7000es fordulatnál már csak 1.2 bar-t tölt.
TD 05/06 Hibrid
Ezt van fent a kocsimon most is. Eddigi legjobb, és legerősebb turbom.
3000es fordulatnál 1bar. 3500nél maximum 1.8, és ez köszönhetően a TD
05-ös kipufogó oldalnak ami eléggé lefolytja 6000nél elkezd csökkenni,
7000 már csak 1.4 bar marad. Ezzel a turbóval 400 lóerőig el lehet
menni.
IHI széria
IHI VF 22
Lásd TD 05, annyiban különbözik hogy talán egy picivel tovább tudja
megtartani a max. nyomást. És talán kicsit hamarabb tölt be,
köszönhetően annak hogy golyóscsapágyas. Az autó leállítása után még
egy halk süvítés halható, ahogy lassul le a lapát (nagyon király).
IHI VF 23, 24
Ezek olyasmik mint a TD 05. De ezek is golyóscsapágyasak.
IHI VF 30, 34
Ezek már egy hangyányit erősebbek mint a TD 05, talán azért mert újabb
fejlesztésűek. Mind a két típus nagyon tetszett. Max. nyomás 1.6 bar,
ebből magas fordulaton 1.3mat tart meg. Úgyszintén golyóscsapágyas.
Egyéb turbok:
Rengeteg típus van még ami felrakható komolyabb átalakításokkal, De
mivel személyes tapasztalat még nincs, így nem kívánok ide írni
semmit. Még...
Lett tapasztalat. Egy Garett által gyártott de az ugynevezett
Innovative Turbo System (ITS) által megmunkált darab került fel a
kocsira. Hosszas átalakítási munkálatok után sikerült összehozni.
Tapasztalatok eddig. 4000nél már el is kezd tölteni a kicsike, 5200nél
van meg a max nyomás, ami jelen pillanatban 1.6 bar. Sajnos gyujtás
gondok miatt nem tudtuk feljebb vinni a nyomást, de ez is már
orvosolva van, ahogy írom ezt. A cél most a 2.0 bar.
Intercooler:
Célja, hogy a turbóba beáramló levegő minél hűvösebb legyen, ezáltal
nagyobb hatásfokon, több erőt leadva, tudjon dolgozni a turbó.
Ezekből is lehet többfélét gyártmányt kapni. Vannak a gyári helyére
beszerelhető de méretben nagyobbak. És van előre szerelhető (F.M.I.C.)
Gyári Inrecooler:
Ez teljesen megfelelő amíg nem törekedünk nagy lóerők elérésére. A TD
04 – 05-ös turboval, nyugodtan használható 300 ló erőig.
Gyári helyén lévő de nagyobb cooler:
Ezeket 320 lóerőig ajánlják.
Csak egy pár típust, hogy mondjak:
• MRT
• APS
• HKS
Front Mount Intercooler (F.M.I.C.):
Ezek mérettől függően akár 1000 lóerőnyi teljesítmény teljesítményt is
ki tudnak szolgálni hűvös levegővel.
Itt a feljebb már említett gyártmányokból is lehet válogatni.
Benzin pumpák,
benzinnyomás-szabályzók, injektorok:
Ha az ember ott tart hogy megemelné a nyomást akkor nem árt ha
benzintöbbletet is ad a motornak.
Ezt többféle képpen lehet csinálni. A legegyszerűbb a benzinnyomás
megemelése, valamilyen benzinnyomás-szabályzóval. Ha esetleg ez kevés
lenne akkor lehet még berakni nagyobb teljesítményű benzin pumpát. És
ha még ez is kevés lenne akkor el lehet gondolkodni nagyobb
injektorokon.
Az itt leírt termékekből úgyszintén hatalmas választék van a piacon.
Blow Off Szelepek (BOV):
Működési elvükről sokat lehet olvasni fórumunkon.
Ezekből tényleg hatalmas választék van. Van hangos, halk, csúnya,
szép, és ezen belül pedig rengeteg gyártmány.
Motor Tuning
Először is el kell tudni dönteni mindenkinek aki belefog a
tuningolásba, hogy nagyjából mit akar kihozni a kocsijából. Nyilván a
jövőt senki se látja, én is azt hittem hogy elég lesz 280 lóerő.
Motorblokk:
Itt érdemes használni az úgynevezett zárt blokkot amely az 1994-ig
gyártott Legacy Turbókban volt. Több tapasztalt ember véleménye hogy
ez sokkal strapabíróbb és jobban terhelhető mint az újabb testvérei.
Vezérműtengely:
Most már ebből is van sokféle. Az én választásom a JUN gyártmányra
esett. Személyes tapasztalataim még nincsenek.
Dugattyúk:
Mindenképpen valami kovácsolt dugót érdemes használni, ha már idáig
eljutottunk, hogy dugattyúkat veszünk. Egyrészt nem sokkal drágábbak
mint a gyáriak, viszont sokkal erősebbek.
Hajtókarok:
Ugyanaz értendő ide is mint a dugattyúkra.
|