|
|
Subaru EcuTek tuning
|
|
A Subaru gyári
motorvezérlő elektronikákról (ECU) kevesen tudják, hogy
mennyire kifinomult, professzionális vezérlést hajtanak
végre annak érdekében, hogy a Subaru boxermotorja - akár
turbo, akár szívó - a lehető legideálisabban működjön, mind
teljesítmény mind gazdaságosság, vagy akár környezetvédelmi
szempontból. Az angol EcuTek cég ezért 2000-ben olyan
fejlesztésbe kezdett, mellyel hozzáférést biztosítanak a
gyári ECU összes paraméteréhez, és megváltoztatásukkal egy
olyan teljesítménynövelést érhetünk el, ami nem nélkülözi a
motor biztonságos működésének alapfeltételeit. Ez a törekvés
a világon nem egyedülálló, hiszen pl. az Audi tuningcége az
MTM, ill. a Porsche RUF mind a gyári professzionális
elektronikából indul ki a gyár támogatásával, mikor az amúgy
is erős gyári autókon teljesítményt növelnek. |
|
|
Mivel a
kezdetektől szoros együttműködést mutattak mind a Subaru
gyár, mind a Prodrive cég, ezért mára minden Subaru ECU-hoz,
egyre több működési paraméterhez van hozzáférésük, sőt ma
már előre tudják a jövőbeli Subaru ECU-k tartalmát annak
érdekében, hogy időben elkezdhessék a teszteléseket.
A Subaru
boxermotorja olyan sajátosságokkal rendelkezik, melyekre a
gyári ECU van csak felkészülve. A motor rengeteg olyan
szenzorral rendelkezik, melyek nem csak a működéshez
elengedhetetlenek, hanem segítségükkel egy rendkívül ideális
motorműködés valósítható meg. Ezen szenzorok adatainak
feldolgozására van kifejlesztve a gyári ECU. Az ECU-ban
dolgozó alapszoftver, melyet a gyár ír bele a
környezetvédelmi (emissziós) normáknak, illetve az általános
fogyasztói igényeknek felel meg, de mivel főleg a turbós
változatok tulajdonosai közül sokan olyan igényekkel lépnek
fel autójuk iránt, amivel |
további
teljesítményeket kívánnak elérni, ezért a gyári tartalom
átírása a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módszer. Az
EcuTek technológiája ezt teszi lehetővé, valamint azt, hogy
ezt akár többször is megtehessük.
A gyári elektronika előnye az írható egyéb - például
verseny-elektronikákkal – szemben, hogy sokkal több adatot
képes feldolgozni, és sokkal több kompenzációra is képes,
mint azok.
(Például: kopogáskorrekció, aktív gyújtásidőzítés stb.) Egy
motor működése rengeteg olyan tényezőtől függ, amire egy
egyszerű elektronikával nem vagyunk képesek felkészülni.
Ilyenek például a beszívott levegő páratartalmának,
hőmérsékletének változása, légköri nyomás változás, változó
minőségű üzemanyagok, stb. Ha ebben egy jól beállított,
professzionális elektronika segítségünkre van, egy minden
körülmények között jól használható autót kapunk. Léteznek a
|
|
|
világon olyan
utólagosan beépíthető verseny-elektronikák (Pectel, EFI),
melyek a gyári Subaru Ecu-hoz hasonlóan nagyon sok szenzor
adataiból képesek dolgozni, ezek viszont méregdrágák. Ennek
a töredékébe kerül a gyári ECU paramétereinek az átírása,
mellyel szinte határtalan teljesítménynövelést érhetünk el.
Nincs szükség az autó átkábelezésére, a mechanikus
alkatrészek vezérlésének kitalálására (pl.: vezérműtengely
elforgatás, elektromos gázpedál), hanem egyszerűen az OBD
csatlakozón keresztül áttölthető az új programtartalom.
Természetesen van lehetőség a motor mechanikai
komponenseinek megváltoztatására is, (pl.: kipufogó,
injektorok, turbó, légszűrő stb.) és ezekhez is minden
további nélkül hozzáigazítható a vezérlés. |
Az EcuTek által
kifejlesztett technológia másik alappillére egy olyan diagnosztikai
szoftver, amivel a motor működését nagy adatsebességgel nyomon
követhetjük, így az Ecu írása során nem követhetünk el végzetes
hibákat. A diagnosztikai szoftver része még egy utcai dyno teszt,
mellyel menetközben megmérhetjük az írások utáni teljesítmény
változását igen nagy pontossággal.
Az EcuTek szakemberei a Power Engineering, illetve a Prodrive
mérnökeivel közösen szinte minden Subaru típushoz írtak olyan példa
ROM- fájlokat, amelyek az adott autóhoz egy magasabb teljesítmény
mellett ugyanolyan tartósságot adnak a gépkocsinak. Ezeket a
szoftver-tartalmakat többszáz órás tesztelésnek vetették alá.
Ezek a példa-ROM-ok a világ minden táján az EcuTek partnerek
rendelkezésére állnak,
alapként feltölthetok. Ezen kívül az EcuTek partnerek többsége a
világon további ROM-fájlokat írnak, az általuk gyártott, vagy használt
konfigurációkhoz (kipufogó stb.). Ezekkel a fejlesztésekkel további
teljesítmények elérésére törekednek, szintén biztonságos és tartós
működés mellett.
Ezzel a technológiával új távlatok nyílnak a Subaru-tulajdonosok
részére immár Magyarországon is. A magyarországi képviseletet az
MM-Project látja el.
1stDriver |
|
|