Klubélet

Subaru Subaru Subaru Hírek Subaru Galéria Subaru Társalgó Subaru Bolhapiac Subaru Szponzorok Subaru Impresszum Subaru Linkek
Subaru Klub Subaru Klub
 

Home > Subaru > Tuning > EcuTek tuning

mail   sitemap   legyen a kezdőlapom!

Subaru

Subaru

Subaru

Magyarországon

Modellek

Tesztek

Történelem

Technika

Tuning
> STi
> Prodrive
> EcuTek tuning
> GC8 Impreza tuning
> BOV
> ALS

Motorsport

Galéria

Egyéb

Subaru

Subaru EcuTek tuning

Subaru

A Subaru gyári motorvezérlő elektronikákról (ECU) kevesen tudják, hogy mennyire kifinomult, professzionális vezérlést hajtanak végre annak érdekében, hogy a Subaru boxermotorja - akár turbo, akár szívó - a lehető legideálisabban működjön, mind teljesítmény mind gazdaságosság, vagy akár környezetvédelmi szempontból. Az angol EcuTek cég ezért 2000-ben olyan fejlesztésbe kezdett, mellyel hozzáférést biztosítanak a gyári ECU összes paraméteréhez, és megváltoztatásukkal egy olyan teljesítménynövelést érhetünk el, ami nem nélkülözi a motor biztonságos működésének alapfeltételeit. Ez a törekvés a világon nem egyedülálló, hiszen pl. az Audi tuningcége az MTM, ill. a Porsche RUF mind a gyári professzionális elektronikából indul ki a gyár támogatásával, mikor az amúgy is erős gyári autókon teljesítményt növelnek.

Mivel a kezdetektől szoros együttműködést mutattak mind a Subaru gyár, mind a Prodrive cég, ezért mára minden Subaru ECU-hoz, egyre több működési paraméterhez van hozzáférésük, sőt ma már előre tudják a jövőbeli Subaru ECU-k tartalmát annak érdekében, hogy időben elkezdhessék a teszteléseket.

A Subaru boxermotorja olyan sajátosságokkal rendelkezik, melyekre a gyári ECU van csak felkészülve. A motor rengeteg olyan szenzorral rendelkezik, melyek nem csak a működéshez elengedhetetlenek, hanem segítségükkel egy rendkívül ideális motorműködés valósítható meg. Ezen szenzorok adatainak feldolgozására van kifejlesztve a gyári ECU. Az ECU-ban dolgozó alapszoftver, melyet a gyár ír bele a környezetvédelmi (emissziós) normáknak, illetve az általános fogyasztói igényeknek felel meg, de mivel főleg a turbós változatok tulajdonosai közül sokan olyan igényekkel lépnek fel autójuk iránt, amivel

további teljesítményeket kívánnak elérni, ezért a gyári tartalom átírása a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módszer. Az EcuTek technológiája ezt teszi lehetővé, valamint azt, hogy ezt akár többször is megtehessük.
A gyári elektronika előnye az írható egyéb - például verseny-elektronikákkal – szemben, hogy sokkal több adatot képes feldolgozni, és sokkal több kompenzációra is képes, mint azok.
(Például: kopogáskorrekció, aktív gyújtásidőzítés stb.) Egy motor működése rengeteg olyan tényezőtől függ, amire egy egyszerű elektronikával nem vagyunk képesek felkészülni. Ilyenek például a beszívott levegő páratartalmának, hőmérsékletének változása, légköri nyomás változás, változó minőségű üzemanyagok, stb. Ha ebben egy jól beállított, professzionális elektronika segítségünkre van, egy minden körülmények között jól használható autót kapunk. Léteznek a

világon olyan utólagosan beépíthető verseny-elektronikák (Pectel, EFI), melyek a gyári Subaru Ecu-hoz hasonlóan nagyon sok szenzor adataiból képesek dolgozni, ezek viszont méregdrágák. Ennek a töredékébe kerül a gyári ECU paramétereinek az átírása, mellyel szinte határtalan teljesítménynövelést érhetünk el. Nincs szükség az autó átkábelezésére, a mechanikus alkatrészek vezérlésének kitalálására (pl.: vezérműtengely elforgatás, elektromos gázpedál), hanem egyszerűen az OBD csatlakozón keresztül áttölthető az új programtartalom. Természetesen van lehetőség a motor mechanikai komponenseinek megváltoztatására is, (pl.: kipufogó, injektorok, turbó, légszűrő stb.) és ezekhez is minden további nélkül hozzáigazítható a vezérlés.

Az EcuTek által kifejlesztett technológia másik alappillére egy olyan diagnosztikai szoftver, amivel a motor működését nagy adatsebességgel nyomon követhetjük, így az Ecu írása során nem követhetünk el végzetes hibákat. A diagnosztikai szoftver része még egy utcai dyno teszt, mellyel menetközben megmérhetjük az írások utáni teljesítmény változását igen nagy pontossággal.
Az EcuTek szakemberei a Power Engineering, illetve a Prodrive mérnökeivel közösen szinte minden Subaru típushoz írtak olyan példa ROM- fájlokat, amelyek az adott autóhoz egy magasabb teljesítmény mellett ugyanolyan tartósságot adnak a gépkocsinak. Ezeket a szoftver-tartalmakat többszáz órás tesztelésnek vetették alá.
Ezek a példa-ROM-ok a világ minden táján az EcuTek partnerek
rendelkezésére állnak, alapként feltölthetok. Ezen kívül az EcuTek partnerek többsége a világon további ROM-fájlokat írnak, az általuk gyártott, vagy használt konfigurációkhoz (kipufogó stb.). Ezekkel a fejlesztésekkel további teljesítmények elérésére törekednek, szintén biztonságos és tartós működés mellett.
Ezzel a technológiával új távlatok nyílnak a Subaru-tulajdonosok részére immár Magyarországon is. A magyarországi képviseletet az MM-Project látja el.

1stDriver

 
 

Szerkeszti: Giczy András & subaruklub.hu
E-m@il: info (kukac) subaruklub.hu
Minden jog fenntartva.

Az oldalt készítette:

www.html-weboldal-retro.hu