|
|
Boxermotor
|
|
Az egy síkban egymással
szemben elrendezett hengerekkel rendelkező motortípust Boxermotornak
nevezzük. Ez a konstrukció rendkívül egyenletes fordulatszámot,
megbízhatóságot, és az alacsony súlypont következtében optimális
vezetési viszonyokat garantál.
Miért határozza el magát egy autógyár, mint a Subaru, hogy egyes
megoldásokat következetesen másoktól eltérően alkalmaz? A válasz
egyszerű: mert a Subaru nem a legolcsóbb, hanem a legjobb megoldást
keresi a jó autó előállítására. Ezért hagyatkozik arra a
motorkoncepcióra, amit ma csak a legexkluzívabb német sportautók
alkalmaznak. A boxermotor a repülőgyártásból lett átvéve, mivel ott
nagyon hatékony, egyenletes járású és megbízható hajtóműre volt
szükség. Bizonyára a légiközlekedéssel való kapcsolat miatt |
|
van ilyen régi
hagyománya a boxermotor Subaru gépkocsiknál történő
felhasználásának. Már 1965-ben a Subaru 1000-nél találkozunk a
boxermotorhajtással. Jelenleg csaknem minden Subaru modellben ez
duruzsol, a 70 kW-os kiviteltől a 195 kW-os turbótöltésűig.
Az animációt a kék
négyszögre klikkelve indíthatod el!
A
boxerhajtás előnyei kézenfekvőek. A hengerek egymással szembeni
elrendezése kiegyenlíti a dugattyúk mozgásával keltett erőket. Ennek
eredménye a szinte bársonysimán futó motor, az alig érzékelhető
rezonancia. Talán még ennél is fontosabb, hogy nagyon alacsony építése
folytán és a két azonos súlyú hengersor révén statikailag is rendkívül
kiegyensúlyozott. Így lehetővé vált az alacsony súlypontú és
szimmetrikus futóműkoncepció létrehozatala. Mindezen előnyök
érvényesülnek a Subaru menettulajdonságainál. Egyrészt a motor
egyenletesen és halkan dolgozik, másrészt a boxermotorral kombinált
összkerékhajtás kiegyensúlyozott úttartást eredményez. Bár a motorok
gyártása valamelyest többe kerül a Subarunak / a két különálló
hengersor miatt lényegesen több alkatrészt kell beépíteni mint a
hagyományos soros motornál / , az elképzelés óriási előnyei
rentábilissé teszik alkalmazását. |
|