Klubélet

Subaru Subaru Subaru Hírek Subaru Galéria Subaru Társalgó Subaru Bolhapiac Subaru Szponzorok Subaru Impresszum Subaru Linkek
Subaru Klub Subaru Klub
 

Home > Subaru > Technika > Légrugó

mail   sitemap   legyen a kezdőlapom!

Subaru

Subaru

Subaru

Magyarországon

Modellek

Tesztek

Történelem

Technika
> Boxermotor
> AWD
> AWD technika
> AWD lexikon
> Turbo
> Légrugó
> Ablakok

Tuning

Motorsport

Galéria

Egyéb

Subaru

Légrugó

Subaru

A Subaru 1980 évektől már megjelentette a légrugót a Leone-ban . Ettől kezdve a Kombi típusokban megrendelésre, v. az automatákban széria-felszerelésként alkalmazták.

A légrugó előnye a szabályozhatóság. Állítható a magasság, szabályozható a csillapítás. A legfejlettebb rendszer az utolsó légrugóval kiadott Legacynál (2000) mutatkozott be . A szintszabályozás érzékelői kerekenként mérik a magasságot és a központi computer

utasítására a beépített kompresszor segítségével folyamatosan szabályoz. Így a súly bárhol terheli a karosszériát, a légrugó kiegyenlíti a magasságot, a kocsiszekrény mindig egyenesen áll. Ennek előnyét nem kell hangsúlyozni, a stabilitás szempontjából magától értetődő. (Apróság, de
fontos: emiatt ezekben a típusokban nincs szükség fényszóró magasságállító
rendszerre!)
Működése:
A kompresszor vagy utánatölti a levegőt, vagy kienged a szelep, a terhelés függvényében. A komprimált levegő egy légtartályba jut, innen gyorsan aktiválható a szükséges levegő mennyiség. Az érzékelőkből beérkező jelek egy központi computerbe jutnak és az előre meghatározott program szerint megy a parancs a végrehajtó egységekhez. A magasságot 2 szintben lehet állítani, alaphelyzetben 150 mm a hasmagasság, a HIGH gomb megnyomásakor a rugók néhány mp alatt felemelik a karosszériát 195 mm magasra. A kapcsolón lévő jelző villog az emelés közben, ha a szintet eléri, folyamatosan világít. Ezt a magasságot megtartja 80 km/ó sebességig, efölött visszaáll az alapmagasság. Amikor a Legacy lelassul 50 km/óra sebességre, ismét felemelkedik. Természetesen a megemelt magasság kikapcsolható a gomb újbóli megnyomásával. A túlterhelt autónál előfordulhat, hogy nem éri el a 195 mm-t, akkor a folyamat abbamarad, visszaáll az eredeti nívóra.

A megemelt magasságnál a csillapítás automatikusan megnő, alkalmazkodva a terepviszonyokhoz. Az alap-magasságnál a szenzorok kerekenként érzékelik a kilengést, ehhez alkalmazzák a megfelelő csillapítást. Így pl., sima úton csökken a csillapítás, komfortosabb az utazás, rossz úton, vagy szerpentinen haladva erősödik a lengéscsillapítás, ezáltal megakadályozza a kocsiszekrény dőlését.

Fontos tudni, hogy a motor leállítása (slusszkulcs eltávolítása) után még 2 percig szabályoz a rendszer, így a kocsiból kiszállva hallható szusszanással áll vissza a programozott magasságba. A szerelőbakon megemelve tilos a slusszkulcsot gyújtás állásba elfordítani, mert a magasságállító nem érzékel talajt és extrém módon kiemeli a futóművet, ami meghibásodást/sérülést okozhat.!

A rendszer karbantartást nem igényel. Ennek ellenére ajánlatos a gumi alatti hengert időnként megtisztítani, hogy a rárakódott szennyeződés ne koptassa ki a gumiharangot. Mivel az érzékelők és a szelepek a dugattyún helyezkednek el, tilos alvázvédővel, v. festékkel ennek közelében festékszórót/sprayt használni!

Az új generációs Legacy továbbfejlesztett, finomított futóműve nem tette lehetővé az eddig bevált légrugók alkalmazását, ezért ma már a hagyományos rugórendszert alkalmazzák. Reménykedünk, hogy a későbbiek során ehhez is adaptálják a légrugó-rendszert és ismét találkozhatunk vele az Outbackben, Legacyban, vagy éppen a Tribecában.

 
 

Szerkeszti: Giczy András & subaruklub.hu
E-m@il: info (kukac) subaruklub.hu
Minden jog fenntartva.

Az oldalt készítette:

www.html-weboldal-retro.hu