|
|
Légrugó
|
|
A Subaru 1980 évektől
már megjelentette a légrugót a Leone-ban . Ettől kezdve a Kombi
típusokban megrendelésre, v. az automatákban széria-felszerelésként
alkalmazták.
A légrugó előnye a szabályozhatóság. Állítható a magasság,
szabályozható a csillapítás. A legfejlettebb rendszer az utolsó
légrugóval kiadott Legacynál (2000) mutatkozott be . A
szintszabályozás érzékelői kerekenként mérik a magasságot és a
központi computer |
|
utasítására a beépített kompresszor segítségével folyamatosan
szabályoz. Így a súly bárhol terheli a karosszériát, a légrugó
kiegyenlíti a magasságot, a kocsiszekrény mindig egyenesen áll. Ennek
előnyét nem kell hangsúlyozni, a stabilitás szempontjából magától
értetődő. (Apróság, de
fontos: emiatt ezekben a típusokban nincs szükség fényszóró
magasságállító
rendszerre!)
Működése:
A kompresszor vagy utánatölti a levegőt, vagy kienged a szelep, a
terhelés függvényében. A komprimált levegő egy légtartályba jut, innen
gyorsan aktiválható a szükséges levegő mennyiség. Az érzékelőkből
beérkező jelek egy központi computerbe jutnak és az előre
meghatározott program szerint megy a parancs a végrehajtó egységekhez.
A magasságot 2 szintben lehet állítani, alaphelyzetben 150 mm a
hasmagasság, a HIGH gomb megnyomásakor a rugók néhány mp alatt
felemelik a karosszériát 195 mm magasra. A kapcsolón lévő jelző villog
az emelés közben, ha a szintet eléri, folyamatosan világít. Ezt a
magasságot megtartja 80 km/ó sebességig, efölött visszaáll az
alapmagasság. Amikor a Legacy lelassul 50 km/óra sebességre, ismét
felemelkedik. Természetesen a megemelt magasság kikapcsolható a gomb
újbóli megnyomásával. A túlterhelt autónál előfordulhat, hogy nem éri
el a 195 mm-t, akkor a folyamat abbamarad, visszaáll az eredeti
nívóra.
A megemelt magasságnál a csillapítás automatikusan megnő,
alkalmazkodva a terepviszonyokhoz. Az alap-magasságnál a szenzorok
kerekenként érzékelik a kilengést, ehhez alkalmazzák a megfelelő
csillapítást. Így pl., sima úton csökken a csillapítás, komfortosabb
az utazás, rossz úton, vagy szerpentinen haladva erősödik a
lengéscsillapítás, ezáltal megakadályozza a kocsiszekrény dőlését.
Fontos tudni, hogy a motor leállítása (slusszkulcs eltávolítása) után
még 2 percig szabályoz a rendszer, így a kocsiból kiszállva hallható
szusszanással áll vissza a programozott magasságba. A szerelőbakon
megemelve tilos a slusszkulcsot gyújtás állásba elfordítani, mert a
magasságállító nem érzékel talajt és extrém módon kiemeli a futóművet,
ami meghibásodást/sérülést okozhat.!
A rendszer karbantartást nem igényel. Ennek ellenére ajánlatos a gumi
alatti hengert időnként megtisztítani, hogy a rárakódott szennyeződés
ne koptassa ki a gumiharangot. Mivel az érzékelők és a szelepek a
dugattyún helyezkednek el, tilos alvázvédővel, v. festékkel ennek
közelében festékszórót/sprayt használni!
Az új generációs Legacy továbbfejlesztett, finomított futóműve nem
tette lehetővé az eddig bevált légrugók alkalmazását, ezért ma már a
hagyományos rugórendszert alkalmazzák. Reménykedünk, hogy a későbbiek
során ehhez is adaptálják a légrugó-rendszert és ismét találkozhatunk
vele az Outbackben, Legacyban, vagy éppen a Tribecában. |