A
makettek
legfőbb ismérve az élethűség. A
makett
azért készül, hogy a szoba, a polc dísze legyen. Nem a
működés utánzása a feladata, hanem a
valóság
méretarányos kicsinyítése. A
maketteket rendszerint a vásárló
(makettező) saját kezűleg rakja össze és nem készen vásárolja.
A
Subaru
esetében viszonylag könnyű dolga van annak, aki makettépítésre
adja a fejét. Mivel a versenysportban élen járó csapatról van szó, szerencsére
a makettgyártók igen hamar felfigyeltek erre az igen szép formájú
és sikeres autóra (Impreza). Szerencsére a Japán makettgyártók sokszor
dolgoznak fel saját típusokat, ez alól nem kivétel a
Subaru sem.
A versenyautók díszítéseik, eredményiek miatt különösen
népszerűek az emberek körében. Éppen ezért a
Subaru
makettek
terén is a
motorsportban versenyző
Impreza-t, illetve az előd
Legacy-t lehet a leggyakrabban megtalálni.
A
Legacy
raliautó volt a
Subaru csapat első próbálkozása a rali
VB-n egy olyan időszakban, amikor még a legendás Lancia Delta (Integrale
HF) volt a favorit. (1990-ben a Safari ralin a
Legacy
abszolút 3.
lett, rögtön az első versenyén.)
Makettek terén a
Legacy-t csak a japán Hasegawa gyártó kínálta, ma
már sajnos nincs a gyártó termékpalettáján. A
makett a kor (90-es
évek eleje-dereka) színvonalát tükrözi: vannak rajta szép
megoldások, de a fröccsöntő szerszám kopása, öregedése ma már nem
elfogadható a 21.században. A
makettet az akkor debütáló ifjonc Colin McRae dekorációjával (Rothmans kék-fehér-arany) készíthetjük
el.
1993-ban jött el az
Impreza kora (a
finnországi 1000 Tó Ralin). A legkorábbi
Impreza rali
makettet
is 1993-ból építhetjük meg: az angol rali (RAC Rali) győztesét,
1:24-es méretarányban.
A négyajtós karosszéria lett az alapja a
későbbi versenyautóknak, illetve a híres utcai GT modelleknek. A
Hasegawa, akárcsak az eredeti autót építők-sok elemet használtak
fel a korábbi
Legacy-ból.
Következő makettünk időrendben haladva- az
1995-ös szintén RAC rali győztes
Impreza, a Revell gyártmánya.
A készlet egyébként a korábbi Hasegawa
makett utángyártása. Ebből adódóan a két
makett teljesen azonos,
csak a dekorációban tér el egymástól a két autó.
(mindkét autó gólyalábakon áll, murvás
futóművel rakhatjuk össze)
1997 a WRC (World Rallye Car) éve lett. Az
új előírásoknak megfelelően rajtolt az új szezon, a nyitó futamon
(Monte Carlo) a rajtdobogón ott állt az új
Impreza is.
Sajnos
makett változatban ezt mi nem tudjuk
elkészíteni, a legkorábbi évjáratú WRC a '98-as lehet a polcunkon
(szintén 1:24-es méretarányban).
A Tamiya viszont két változatot is kiadott a
piacra: aszfalt futóművel szereltet (Monte Carlo), és murvás
futóművel (Safari rali). Mindkét autó a hivatalosan indított
"gyári" dekorációs autókat építhetjük meg. A Tamiya ezzel a
makettjével új mércét állított fel a konkurencia számára: a
dobozban gyönyörűen megformált alkatrészeket láthatunk,
kiegészítőként króm fóliát kapunk a visszapillantó tükrök
belsejébe, alu-öntapadót a taposólemezekre, maszkoló fóliát az
ablakok festéséhez. Ami a festést illeti, először jelent meg a
Subaru-kék szín a makettboltok polcán: a Tamiya "Sonic mica blue" spray
festéke a valódi autó színét tökéletesen utánozza.
A
maketten nagy hibák nincsenek, akik
ismerik a típust azoknak feltűnik az Intercooler hiánya (pótlása
látványos javítás), illetve néhány gyors zár és a biztonsági övek
cseréje lehet esedékes.
Az 1999-es évben az autón minimális
változtatások történtek, ezeket a Tamiya is követte,
többé-kevésbé. Ami az autó külsejét érintő változás szükséges
volt: dekoráció megváltozott, tetőszellőző került az utastér
tetejére, a lökhárító alá kötény került, azokat a makettgyártó
mind megcsinálta. A belső tér változása (motortér, módosított
bukócső) azonban a
makettre már nem került át, érthető anyagi
okokból. Az 1999-es szezonból egy murva-futóműves autót építhetünk
meg, ami a francia futamon (Tour de Corse) futott Richard Burns
alatt. 2000-ben egy olyan autóval versenyzett Toshihiro Arai is,
az ő privát autóját is kiadta a Tamiya. A készlet csak a
dekorációban, illetve a kerekében tér el a gyári autótól. (Arai
hatküllős felnit használt)
A 2000-es szezonban debütált a GC8-as
karosszéria (a "csíklámpás") utolsó modifikációja. Sajnos ezt az
autót csak a Heller adta ki a gyerekjátékokhoz illő, 1:43-as
méretarányban.
A
makett 27 alkatrészből áll, és valóban
csak a kezdők kezébe illő "tanuló-makett" lett belőle.
A 2001-es szezonban mindenki nagy
megdöbbenésére a "békaszemű"
Impreza WRC jelent meg a rali vb-n.
Ráadásul a kétajtós karosszériát a -japán törvények miatt- jobban
megközelíthető négyajtós kivitel váltotta fel. A makettgyártók is
reagáltak erre a változtatásra, a Tamiya ismét két autót hozott ki
a makettezők örömére: egy aszfalt futóműves autót (Monte Carlo),
illetve az év végi nagy csatában diadalmaskodó (és ezzel Richards
Burns-nek világbajnoki címet érő) RAC rali győztes autót. A makett
kifogástalan, ismét a Tamiya büszkesége: a hátsó lámpák két
darabból lettek fröccsöntve (eltérő a színe a két darabnak), a
felnik is arany festést kaptak már a makettgyárban.(igaz, ezek
házi javításra szorulnak: a felnik belseje nincs fényezve). A
dobozokból megépíthetjük Richard Burns, Markko Märtin, Petter
Solberg, valamint Toshihiro Arai autóit egyaránt.
A Heller is kiadta ezt az autót két
méretarányban is: 1:24-ben, valamint 1:43-ban is. Sajnos ezekkel
nem nagyon érdemes foglalkozni a Tamiya gyártmányát ismerve.
Elnagyolt formájú alkatrészek, vastag karosszériaelemek,
egyszerűsített darabok jellemzik a makettet.
2002-ben a korábbi autó kisebb
átalakításokkal vágott neki a szezonnak. Egyik legjelentősebb
különbség a kipufogó áthelyezése volt, ezt a Tamiya egyáltalán nem
vette észre, ok a régi autóhoz kiadták az új dekorációt, és ezzel
letudták az "új" autót. Az igazi autóra hasonlító makettet ebből a
készletből faragni pedig igencsak keserves dolog.
2003-ban jelent meg az
Impreza új
generációja. A
makett gyártók közül a Heller hozta ezt ki.
Sajnos a szokásos minőségben, viszont
1:24-es méretarányban.
A 2004-es szezonból viszont a Tamiya kiadta
a Japán ralin versenyző autót. (murvás futóművel)
A 2005-ös év derekán pedig várható a
Tamiya-tól a 2005 Monte Carlo-n versenyzett autó is!
Utcai modelleknél már más a helyzet: a japán Fujimi választékában
sok
Impreza,
Legacy és
Outback is szerepel, de a termékeik
jelenleg csak Japánban kaphatóak. Viszont az interneten keresztül
érdemes felkeresni a
http://www.hlj.com
oldalt, talán ők segíthetnek a makettezőn, hogy egy 22B, vagy egy
Impreza GT RS , esetleg egy WRX STi Type R álljon a makettjeink
között.
A Tamiya is forgalmaz még utcai autókat, a
GT-t, illetve kombi változatát már csak ritkán lehet elcsípni,
viszont a GDB "békaszemu" STi csúcsmodelljét lehet kapni még
Magyarországon is.
Az utcai autómakettek érdekessége, hogy
jobb- és balkormányos kivitelben is elkészíthetőek. A Tamiya
minőséget nem kell bemutatnom, nyugodtan merem ajánlani, jelentős
hibákat nem tartalmaz a készlet. (sajnos a Tamiya egyetlen
visszatérő hibája, hogy motort nem ad a maketthez, csak alulról
dolgozza ki, amennyi látható belőle)
Kiegészítők: érdemes itt is a korábban említett
http://www.hlj.com
oldal keresőjébe beírni a Subaru kulcsszót. Lehet venni matrica
készletet (pl. sok privát csapat autóját készíthetjük el, illetve
a gyári autókat pontosíthatjuk: a szponzor 555 matricájával),
biztonsági öveket, zárakat, pontosított féktárcsákat, vagy akár az
EJ20-as motort is. Szakirodalom terén az internet az egyik
leginkább ajánlott forrás. Természetesen a típust kiveséző
monográfiák is erősen ajánlottak, illetve egyes raliversenyzők
oldalai, ahol számtalan fotót találhatunk az autókról versenyzés,
vagy szerelés közben.
Tóth Andor
|