Klubélet

Subaru Subaru Subaru Hírek Subaru Galéria Subaru Társalgó Subaru Bolhapiac Subaru Szponzorok Subaru Impresszum Subaru Linkek
Subaru Klub Subaru Klub
 

Home > Subaru > Egyéb > Makettek

mail   sitemap   legyen a kezdőlapom!

Subaru

Subaru

Subaru

Magyarországon

Modellek

Tesztek

Történelem

Technika

Tuning

Motorsport

Galéria

Egyéb
> Fiastyúk
> Teleszkóp
> 555
> F1
> Modell
> Makett
> Számítógép
> Repülő
> Motor
> Buggy
> Polaris
> Robin

Subaru

Subaru Makettek

Subaru


A makettek legfőbb ismérve az élethűség. A makett azért készül, hogy a szoba, a polc dísze legyen. Nem a  működés utánzása a feladata, hanem a valóság méretarányos kicsinyítése. A maketteket rendszerint a vásárló (makettező) saját kezűleg rakja össze és nem készen vásárolja.
A Subaru esetében viszonylag könnyű dolga van annak, aki makettépítésre adja a fejét. Mivel a versenysportban élen járó csapatról van szó, szerencsére a makettgyártók igen hamar felfigyeltek erre az igen szép formájú és sikeres autóra (Impreza). Szerencsére a Japán makettgyártók sokszor dolgoznak fel saját típusokat, ez alól nem kivétel a
Subaru sem. A versenyautók díszítéseik, eredményiek miatt különösen népszerűek  az emberek körében. Éppen ezért a Subaru makettek terén is a motorsportban versenyző Impreza-t, illetve az előd Legacy-t lehet a leggyakrabban megtalálni.

 

A Legacy raliautó volt a Subaru csapat első próbálkozása a rali VB-n egy olyan időszakban, amikor még a legendás Lancia Delta (Integrale HF) volt a favorit. (1990-ben a Safari ralin a Legacy abszolút 3. lett, rögtön az első versenyén.)

Makettek terén a Legacy-t csak a japán Hasegawa gyártó kínálta, ma már sajnos nincs a gyártó termékpalettáján. A makett a kor (90-es évek eleje-dereka) színvonalát tükrözi: vannak rajta szép megoldások, de a fröccsöntő szerszám kopása, öregedése ma már nem elfogadható a 21.században. A makettet az akkor debütáló ifjonc Colin McRae dekorációjával (Rothmans kék-fehér-arany) készíthetjük el. 

Subaru Legacy Makett Subaru Legacy Makett

1993-ban jött el az Impreza kora (a finnországi 1000 Tó Ralin). A legkorábbi Impreza rali makettet is 1993-ból építhetjük meg: az angol rali (RAC Rali) győztesét, 1:24-es méretarányban.

 

Subaru Impreza Makett

 

A négyajtós karosszéria lett az alapja a későbbi versenyautóknak, illetve a híres utcai GT modelleknek. A Hasegawa, akárcsak az eredeti autót építők-sok elemet használtak fel a korábbi Legacy-ból.

 

Következő makettünk időrendben haladva- az 1995-ös szintén RAC rali győztes Impreza, a Revell gyártmánya.

A készlet egyébként a korábbi Hasegawa makett utángyártása. Ebből adódóan a két makett teljesen azonos, csak a dekorációban tér el egymástól a két autó.

(mindkét autó gólyalábakon áll, murvás futóművel rakhatjuk össze)

 

1997 a WRC (World Rallye Car) éve lett. Az új előírásoknak megfelelően rajtolt az új szezon, a nyitó futamon (Monte Carlo) a rajtdobogón ott állt az új Impreza is.

Sajnos makett változatban ezt mi nem tudjuk elkészíteni, a legkorábbi évjáratú WRC a '98-as lehet a polcunkon (szintén 1:24-es méretarányban).

A Tamiya viszont két változatot is kiadott a piacra: aszfalt futóművel szereltet (Monte Carlo), és murvás futóművel (Safari rali). Mindkét autó a hivatalosan indított "gyári" dekorációs autókat építhetjük meg. A Tamiya ezzel a makettjével új mércét állított fel a konkurencia számára: a dobozban gyönyörűen megformált alkatrészeket láthatunk, kiegészítőként króm fóliát kapunk a visszapillantó tükrök belsejébe, alu-öntapadót a taposólemezekre, maszkoló fóliát az ablakok festéséhez. Ami a festést illeti, először jelent meg a Subaru-kék szín a makettboltok polcán: a Tamiya "Sonic mica blue" spray festéke a valódi autó színét tökéletesen utánozza.

A maketten nagy hibák nincsenek, akik ismerik a típust azoknak feltűnik az Intercooler hiánya (pótlása látványos javítás), illetve néhány gyors zár és a biztonsági övek cseréje lehet esedékes.

 

Az 1999-es évben az autón minimális változtatások történtek, ezeket a Tamiya is követte, többé-kevésbé. Ami az autó külsejét érintő változás szükséges volt: dekoráció megváltozott, tetőszellőző került az utastér tetejére, a lökhárító alá kötény került, azokat a makettgyártó mind megcsinálta. A belső tér változása (motortér, módosított bukócső) azonban a makettre már nem került át, érthető anyagi okokból. Az 1999-es szezonból egy murva-futóműves autót építhetünk meg, ami a francia futamon (Tour de Corse) futott Richard Burns alatt. 2000-ben egy olyan autóval versenyzett Toshihiro Arai is, az ő privát autóját is kiadta a Tamiya. A készlet csak a dekorációban, illetve a kerekében tér el a gyári autótól. (Arai hatküllős felnit használt)

 

A 2000-es szezonban debütált a GC8-as karosszéria (a "csíklámpás") utolsó modifikációja. Sajnos ezt az autót csak a Heller adta ki a gyerekjátékokhoz illő, 1:43-as méretarányban.

A makett 27 alkatrészből áll, és valóban csak a kezdők kezébe illő "tanuló-makett" lett belőle.

 

A 2001-es szezonban mindenki nagy megdöbbenésére a "békaszemű" Impreza WRC jelent meg a rali vb-n. Ráadásul a kétajtós karosszériát a -japán törvények miatt- jobban megközelíthető négyajtós kivitel váltotta fel. A makettgyártók is reagáltak erre a változtatásra, a Tamiya ismét két autót hozott ki a makettezők örömére: egy aszfalt futóműves autót (Monte Carlo), illetve az év végi nagy csatában diadalmaskodó (és ezzel Richards Burns-nek világbajnoki címet érő) RAC rali győztes autót. A makett kifogástalan, ismét a Tamiya büszkesége: a hátsó lámpák két darabból lettek fröccsöntve (eltérő a színe a két darabnak), a felnik is arany festést kaptak már a makettgyárban.(igaz, ezek házi javításra szorulnak: a felnik belseje nincs fényezve). A dobozokból megépíthetjük Richard Burns, Markko Märtin, Petter Solberg, valamint Toshihiro Arai autóit egyaránt.

A Heller is kiadta ezt az autót két méretarányban is: 1:24-ben, valamint 1:43-ban is. Sajnos ezekkel nem nagyon érdemes foglalkozni a Tamiya gyártmányát ismerve. Elnagyolt formájú alkatrészek, vastag karosszériaelemek, egyszerűsített darabok jellemzik a makettet.

 

2002-ben a korábbi autó kisebb átalakításokkal vágott neki a szezonnak. Egyik legjelentősebb különbség a kipufogó áthelyezése volt, ezt a Tamiya egyáltalán nem vette észre, ok a régi autóhoz kiadták az új dekorációt, és ezzel letudták az "új" autót. Az igazi autóra hasonlító makettet ebből a készletből faragni pedig igencsak keserves dolog.

 

2003-ban jelent meg az Impreza új generációja. A makett gyártók közül a Heller hozta ezt ki.

Sajnos a szokásos minőségben, viszont 1:24-es méretarányban.

 

A 2004-es szezonból viszont a Tamiya kiadta a Japán ralin versenyző autót. (murvás futóművel)

 

 

Subaru Impreza Makett Subaru Impreza Makett Subaru Impreza Makett

 

 

A 2005-ös év derekán pedig várható a Tamiya-tól a 2005 Monte Carlo-n versenyzett autó is!

 

Utcai modelleknél már más a helyzet: a japán Fujimi választékában sok Impreza, Legacy és Outback is szerepel, de a termékeik jelenleg csak Japánban kaphatóak. Viszont az interneten keresztül érdemes felkeresni a http://www.hlj.com oldalt, talán ők segíthetnek a makettezőn, hogy egy 22B, vagy egy Impreza GT RS , esetleg egy WRX STi Type R álljon a makettjeink között.

A Tamiya is forgalmaz még utcai autókat, a GT-t, illetve kombi változatát már csak ritkán lehet elcsípni, viszont a GDB "békaszemu" STi csúcsmodelljét lehet kapni még Magyarországon is.

Az utcai autómakettek érdekessége, hogy jobb- és balkormányos kivitelben is elkészíthetőek. A Tamiya minőséget nem kell bemutatnom, nyugodtan merem ajánlani, jelentős hibákat nem tartalmaz a készlet. (sajnos a Tamiya egyetlen visszatérő hibája, hogy motort nem ad a maketthez, csak alulról dolgozza ki, amennyi látható belőle)

 

Kiegészítők: érdemes itt is a korábban említett http://www.hlj.com oldal keresőjébe beírni a Subaru kulcsszót. Lehet venni matrica készletet (pl. sok privát csapat autóját készíthetjük el, illetve a gyári autókat pontosíthatjuk: a szponzor 555 matricájával), biztonsági öveket, zárakat, pontosított féktárcsákat, vagy akár az EJ20-as motort is. Szakirodalom terén az internet az egyik leginkább ajánlott forrás. Természetesen a típust kiveséző monográfiák is erősen ajánlottak, illetve egyes raliversenyzők oldalai, ahol számtalan fotót találhatunk az autókról versenyzés, vagy szerelés közben.

 

Tóth Andor

 
 

Szerkeszti: Giczy András & subaruklub.hu
E-m@il: info (kukac) subaruklub.hu
Minden jog fenntartva.

Az oldalt készítette:

www.html-weboldal-retro.hu