| 
               
              Objektíven a 
              Subaru Forester S Turbo-ról:
 Két évvel ezelőtt vettem a most négy éves autót és azóta is 
              naponta használom, mondhatni benne élek. Mivel ezalatt 50 ezer 
              kilómétert mentem vele, lassan körvonalazódik bennem, miért is 
              szereti meg az ember ezt a típust. Vannak persze kellemes és 
              dühítő pillanatai ugyanúgy, de mivel használtam került hozzám a 
              kocsi és nem ismerem az előéletét, csak azokra térnék ki, amelyek 
              feltehetően jellemzőek a típus összes egyedére.
 
 Amikor először megláttam, az első gondolatom az volt: Hű, de kis 
              tömzsi! Sok barátom körbejárta, próbálgatta azóta és mindegyik 
              hasonlóan summázta a helyzetet, ez az autó 'nagyon egyben van'. 
              Ránézésre a 80-as évek formatervezését tükrözi, egy korabeli 7-es 
              volvo hasonlóan idomtalannak tűnhet mostanság. Mondhatnám, hogy a 
              kocsi egyenesen csúnya, de már nem teszem, mert mióta használom 
              napról-napra szebbnek látom. Messze áll tőle a megszokott 
              tömeggyártott szériaautók kasznicsodája. Azonban az első kerekek 
              feletti oldal idomok kiugróak, határozottak, szépen ívelnek végig 
              a kocsi hosszában, igen markáns és agresszív benyomást keltve. 
              Lámpái nagyok így a búrákon keresztül jövő fény tökéletesen 
              megvilágítja az utat. Kár, hogy a beépített fényszórómosók csak 
              lefröcskölik az üveget, törlőlapátok nélkül jelentősen nem 
              javítanak a helyzeten, ha igazán saras az búra. Az autót 
              bakancsszerűvé az elnyújtott testhez képest magas utastér és a 
              bunfordi, igen előnytelen első-hátsó lökhárítók teszik. Bár 
              elvileg a hobbi-terepjáró kategóriába sorolják, az alváz alja csak 
              egy centivel magasabb, mint egy citroen xsaráé. Viszont ebből a 
              síkból a foresternél nem lóg alá semmi, ami fennakadhatna az 
              utakon. Panaszra nincs okunk. Én naponta járom meg a haza utat egy 
              30-45 fokos, komoly terepjárók mélyítette földúton, amely vizes, 
              havas idoben szinte még gyalog is járhatatlan. A
              forester 
              -nek 
              minden mindegy. Szinte hason kúszva kapaszkodik fel az emelkedőn a 
              húszcentis hóban a nyári gumikkal. Ijesztő érzés, hogy csak megy 
              és megy, soha nem csúszik meg, vagy legalábbis nem érezzük. Ahogy 
              nem érezzük a motor mozgását a kocsiban. Dízel autóval felváltva 
              használva bizony többször ráindítottam némi telefonálás után a 
              járó motorra, mert sem a hangját, sem a mozgását nem észleltem.
 
 Persz azért van hangja, ha akarjuk és ez a legjobb az egészben, 
              hogy nem kényszeríti ránk erőszakos kipufogó hangját. De a 
              boxermotor hang és a turbó szürcsölő-visítása megadja a hangulatot 
              négyezres fordulat felett. Érdekes, hogy már alacsonyabb 
              fordulaton is utána fordulnak az emberek, annyira kellemes és 
              egyedi a duruzsolása. Nagy sebességnél sem zavaró, amikor talán a 
              szélzaj az egyetlen, ami tudatja velünk, hogy már a jogosíványunk 
              is veszélyben van, pedig a sztrádán gurulunk. Egyenes futása 
              csodálatos, néha hitetlenkedve az órára pillantok, hogy most 
              hatvannal vagy százhatvannal megyek valójában? A 
              forester 
              -nek a 
              gyenge pontja talán a fékrendszere. A kocsi orra könnyen bebólint, 
              talán túl magas, talán az első és a hátsó tengelyre ható fékerők 
              nincsenek szinkronban esetleg az első lengéscsillapítót kellene 
              keményebbre hangolni. A fék a kerekeket rögtön megfogja, ahogy 
              érezzük is a talpunkon az ABS püfölését, a kocsi hibátlanul tartja 
              az egyenest és mégis, hiányzik a határozottság.
 
 Szokatlanul nagynak tűnik nekem a 
              forester fordulóköre. A futómű 
              feszes, ahogy egy sportkocsihoz illik mégis magas, ami azt 
              eredményezi, hogy a budapesti utakon csak kellő tempóval 
              közlekedhetünk, ha nem akarjuk leharapni a nyelvünket minden 
              keresztbordánál. A bőrbevonatú kormánynak kellemes fogása és enyhe 
              túlkormányozottsága van, valamint igen erősen érezteti a vezetővel 
              a buszok vájta hosszirányú árkokat. Ekkor érdemes rámarkolni 
              határozottan, az legalább biztos, hogy a kezünkből nem fog 
              kicsúszni. A kocsiban mindent vastag, jelen esetben világosszürke 
              varrott bőr borít. A kidolgozás hihetetlenül precíz, makulátlan. 
              Ahogy megszoktuk a japán csodáknál: elektros hiba nem létezik az 
              autóban és ahogy illik a gazdát soha nem hagyja cserben.
 
 Ezek a modellek ülésenként keskeny, felhajtható kartámlás, masszív 
              oldaltartásos, hosszú ülőfelületű, fűthető ülésekkel vannak 
              felszerelve, amilyenekért saját bevallásuk szerint a seat cupra 
              tulajdonosok fohászkodnak sírva álmukban. A műszerfal puritán és 
              funkcionális. Minden ami fontos, semmi extra, semmi puhányság. A 
              légkondicionáló ha akarjuk mínusz 5 fokon nyomja a levegőt nyáron 
              , ha fűtünk az arcunk cserepesre szárad. Idegesítő azonban a külső 
              és a belső visszapillantó tükör is. A kinti igen gyorsan 
              koszolódik, állandóan bepárásodik és a fűtése fabatkát sem ér. A 
              belső tükör állandó munkát ad nekünk: a második foncsorozási képre 
              lehetetlen átkattintani esténként, mivel az egész tükör lazán 
              elmozog a fogantyú mozgatásával. Hasonlóan fusztráló a hátsó 
              üléssor, ha nem alapállásban, hanem előre, vagy hátra döntve 
              kívánjuk használni. Ekkor a bőr, a szokatlan helyzet miatt 
              idegőrlően nyekereg a kocsi minden egyes rezdülésekor. Bár a hátsó 
              lábtér nem túl nagy, a térdtájékon besüppedő első ülések miatt 
              meglepően nagy hely áll rendelkezésre. Ebben az autóban négy (SRS) 
              légzsák kapott helyet, színezett üvegek és egy óriási motoros 
              tetőablak. Természetesen az összes ablak és tükör elektromos. 
              Hatalmas fejtámlák védik az utasokat, az ajtókban hat hangszórónak 
              van hely. A váltó kényelmes, kézre eső és bár pontosan 
              kapcsolható, aszinkron állásban nehezen, némi mozgatás után 
              hajlandó csak sebességbe csúszni. A kombi ötajtós kocsi 
              csomagtartó ajtaja felfelé nyílik, a lecsukáskor belső fogantyú 
              segít, hogy ne legyünk koszosak. A hátsó üléssor teljesen szintbe 
              dönthető a csomagtartóval, az ülések hátát is védő huzat fedi.
 
 Összességében az autó két éves használat után a következő 
              érzéseket kelti bennem:
 
 • Kellően gyors a biztonságos közlekedéshez, nyomatékos, 
              kategórájában a leggyorsabb. Gyorsulása mérten 7,8 mp/ 0-100 Km/h.
 
 • Rettenthetetlen terepező, ahol nem ér le az alja, ott elmegy.
 
 • A mindennapi használathoz szükséges luxus érzetet megadja. 
              Kényelmesen, élvezettel vezetheto.
 
 • Fogyasztás jobbláb függő: városban 10-11 liter. Sztrádán 160-as 
              átlaggal 14 liter 90-es átlaggal 9-10 liter.
 
 Ellenérzéseket kelt bennem viszont a határozatlan fékezési 
              folyamat, turbólyuk, ritkán akadozó váltó.
 
 üdv, Tamás
 
               
               
               
              Subaru Forester - 
              MY02
               
              Subaru Forester - 
              MY02 
              A sikeres sport- és 
              haszonjármű /SUV/ második generációs, továbbfejlesztett változata 
              lényegesen jobb kényelmi és biztonsági elemekkel rendelkezik. A 
              jármű homlok- és farrésze új formát kapott, a karaktere és a 
              tulajdonságai azonban változatlanok maradtak. A sport és 
              haszonjárművek hagyományos terepjáró képességét és sokoldalúságát 
              az új változatnál is limuzinkomfort egészíti ki. Ezek az ismérvek 
              segítették a típust kitűnő piaci eredményeihez. 
 A karosszéria kialakításakor a mérnökök igénybe vették a 
              komputeres tervezés lehetőségeit. A nagyobb torziós merevség 
              ellenére sikerült jelentős súlycsökkenést elérni. Az új, több 
              tükrös lámpatest, hűtőrács és a finoman kivágott gépháztető 
              határozzák meg az új 
              Forester megjelenését. A kerek 
              ködfényszórókat az első spoilerbe építették, a hátsó világítás 
              elemeinek megnagyobbításával pedig fokozták a megjelenés férfias 
              karakterét. A főbb méretek ugyanakkor gyakorlatilag nem változtak. 
              A hosszúság 1cm-rel 4,450 méterre rövidült, a szélesség 1,735 m., 
              a magasság pedig 1,590 méter az XT Turbo 1,585 méterével szemben. 
              A 190 mm-es szabad magasság /az XT Turbónál 195 mm/ lehetővé teszi 
              a terepen tett kirándulásokat. CW értéke pedig, mindezek ellenére 
              csak 0,36 - 0,37/az XT modellnél/.
 
 A teljesen megújított belső tér, az alkalmazott anyagok 
              igényességének köszönhetően ránézésre is sugározza a magas 
              minoséget. A hagyományosan kerek műszerek a vezető közvetlen 
              látómezejébe esnek, minden kezelőelem logikus csoportosításban, 
              ergonomikus kialakításban a vezető mellett található. A napi 
              élethez nélkülözhetetlen apró tárgyak elhelyezésére a korábbinál 
              több hely áll rendelkezésre.
 
 A 
              Forester 
              -t is az eddig már ismert négyhengeres 
              boxermotor hajtja. 
              A kétliteres alapmotor 125LE, a turbós változat 177LE 
              teljesítményű. Mindkét motor fogyasztása és káros anyag kibocsátása 
              kedvezőbb lett, az alumíniumelemek alkalmazása pedig jelentős 
              súlycsökkenést eredményezett. A finomítás eredménye 
              figyelemreméltó: a kétliteres szívómotor elődjéhez képest 
              átlagosan 12%-kal kevesebb benzint igényel, amivel kategóriájában 
              a legtakarékosabbak közé lépett.
 
 A gyár mindkét motorhoz vagy ötfokozatú kézi, vagy négyfokozatú 
              elektronikus vezérlésű automata váltót ajánl. A 
              Subaru 
              átalakította az egyedi kerékfelfüggesztésű futóművet is, miáltal a 
              sportos jelleg még inkább kidomborodik. A Forester így a dinamikus 
              menettulajdonságok mellett az utazási komfort terén is nagy lépést 
              tett. A gyár teljesíti a saját maga által felállított magas 
              követelményeket, nagy súlyt helyezve a legkisebbnek látszó 
              hiányosságok kiküszöbölésére is.
 
 A cég utazásbiztonsági filozófiája a 
              Forester 
              -nél is a baleset 
              megelőzésének képességére koncentrál: egy baleset megelőzése 
              mindenképp kedvezőbb az esetleges következmények enyhítésénél. 
              Mint minden összkerékhajtású autó, a 
              Forester is bizonyos 
              „beépített” biztonsági előnnyel rendelkezik. A 
              Subaru 
              -nál 
              szériaként alkalmazott állandó összkerékhajtás központosított 
              differenciállal és folyadékos kuplunggal egészül ki. A „Boxer-motor” 
              elv lényegesen hozzájárul a 
              Subaru-
              összkerékhajtás páratlan 
              kiegyensúlyozottságához és teljesítményéhez, mivel a meghajtás a 
              motortól a váltón és kardántengelyen keresztül horizontálisan 
              tekintve szimmetrikus, egyenes vonalban jut a hátsó tengely 
              differenciálművéhez. Ezáltal jut az új 
              Forester is 
              kiegyensúlyozott súlyelosztáshoz és kiváló menettulajdonságaihoz.
 
 Természetesen a passzív biztonsági elemek is hozzájárulnak a 
              vezető és utasai biztonságához: az első üléseknél teljes méretű, 
              két fázisban nyíló légzsákok és az un. monocoque rendszerű, gyűrűs 
              keretelemeket magába foglaló, az oldalirányú erőkkel szemben 
              hatékonyabb védelmet nyújtó karosszéria. Nagyméretű oldallégzsákok 
              védik az első utasok fejét és mellkasi szerveit. Az új 
              Forester 
              ezenkívül hatékony tárcsafékes ABS rendszerrel , valamint aktív 
              elülső fejtámaszokkal van ellátva.
 
 Az aktív fejtámasz ráfutásos balesetnél megakadályozza az un. 
              „ostorhatás” fellépését, ami a fej és a törzs közötti nagymértékű 
              relatív elmozdulás következtében súlyos sérüléseket okozhat. Ez a 
              fejtámasz a testsúly függvényében reagál és csak hátulról érkező, 
              min. 15km/h sebességű ütközés fellépésekor lép működésbe. A 
              légzsákokkal ellentétben az aktív fejtámasz működés után visszatér 
              kiinduló helyzetébe. A Forester a Subaru egyik legfontosabb 
              gyártmánya az Európai piacon. 1997 évi megjelenése óta 65000 
              darabot értékesítettek, csaknem negyedét az öreg kontinensen 
              összesen forgalmazott mennyiségnek.
 
               
               
                
                
                  
    |  | Forester 2.0 X | Forester 2.0 XT | Forester 2.5 XT |  
    | 
      Motor | 
      4 hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer
      
     | 
      
      4 
      hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer, turbo feltöltővel 
      
      
     | 
      
      4 
      hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer, turbo feltöltővel 
      
      
     |  
    | 
      
      Löktérfogat | 
      
      1994cc | 
      
      1994cc | 
      
      2457cc |  
    | 
      
      Max. Teljesítmény | 
      
      125LE / 5600perc | 
      
      177LE / 5600perc | 
      
      210LE / 5600perc |  
    | 
      
      Max. Nyomaték | 
      
      184Nm / 3600perc 
      
     | 
      
      245Nm / 3200perc | 
      
      320Nm / 3600perc |  
    | 
      
      Furat x Löket | 
      
      92,0mm x 75mm 
      
     | 
      
      92,0mm x 75mm 
      
     | 
      
      92,0mm x 75mm 
      
     |  
    | 
      
      Sűrítés | 
      
      10 : 1 
      
     | 
      
      8,0 : 1 
      
     | 
      
      8,2 : 1 
      
     |  
    | 
      
      Max. seb. ( Aut. ) 
      
      
     | 
      
      180km/h ( 168km/h ) 
      
      
     | 
      
      202 km/h ( 195km/h ) 
      
      
     | 
      
      226 km/h |  
    | 
      
      Gyorsulás 0-100 km/h ( Aut. )
      
      
     | 
      
      11,4 sec ( 13,4 sec ) | 
      
      8,3 sec ( 8,7 sec ) 
      
      
     | 
      
      6,3 sec |  
    | 
      
      Fogyasztás - vegyes ( Aut. ) | 
      
      8,5L / 100km ( 8,6L ) 
      
      
     | 
      
      9,8L / 100km ( 9,8L ) 
      
      
     | 
      
      11,0L / 100km |  
    | 
      
      Váltó | 
      
      kézi 5 / automata 4 
      
      
     | 
      
      kézi 5 / automata 4 | 
      
      kézi 5 |  
    | 
      
      Hossz x Széles x Magas | 
      
      4450 x 1735 x 1590 mm 
      
      
     | 
      
      4450 x 1735 x 1585 mm | 
      
      4450 x 1735 x 1585 mm |  
    | 
      
      Hasmagasság | 
      
      190 mm 
      
     | 
      
      195 mm 
      
     | 
      
      195 mm 
      
     |  
    | 
      
      Tengelytáv | 
      
      2525 mm | 
      
      2525 mm | 
      
      2525 mm |  
    | 
      
      Fordulókör | 
      
      10,8 m 
      
     | 
      
      10,8 m 
      
     | 
      
      11,4 m 
      
     |  
    | 
      
      Saját tömeg 
      
     | 
      
      1360 kg 
      
     | 
      
      1410 kg 
      
     | 
      
      1445 kg 
      
     |  
    | 
      
      Max tömeg 
      
     | 
      
      1880 kg 
      
     | 
      
      1950 kg 
      
     | 
      
      2000 kg 
      
     |  
    | 
      Csomagtér | 
      387L / 1629 L
      
     | 
      387L / 1525 L
      
     | 
      387L / 1592 L
      
     |  
    | 
      Gumi méret | 
      205/70 R 15 | 
      215/60 R 16 | 
      215/60 R 16 |  
    | 
      Felni méret 
     | 
      6JJ x 15, ET +48mm
      
     | 
      6,5JJ x 16, ET +48mm
      
     | 
      6,5JJ x 16, ET +48mm
      
     |  
    | 
      Tank | 
      60L | 
      60L | 
      60L |  
                    |  |  |  |  |  
               
               
              Subaru Forester 
              AWD - MY97-01
               
              Subaru Forester 
              AWD - MY97-01 
               
                
                
                  
    | 
  | 
      
      Forester 2.0 GL-GX | 
      
      Forester 2.0 S Turbo |  
    | 
      Motor | 
      4 hengeres, vízhűtéses,16V, boxer | 
      
      4 
      hengeres, vízhűtéses, 16V, boxer, turbo feltöltővel |  
    | 
      
      Löktérfogat | 
      
      1994cc | 
      
      1994cc |  
    | 
      
      Max. Teljesítmény | 
      
      123LE / 5600perc | 
      
      167LE / 5600perc |  
    | 
      
      Max. Nyomaték | 
      
      184Nm / 3600perc 
      
     | 
      
      240Nm / 3200perc |  
    | 
      
      Furat x Löket | 
      
      92mm x 75mm 
      
     | 
      
      92mm x 75mm 
      
     |  
    | 
      
      Sűrítés | 
      
      10,0 : 1 
      
     | 
      
      8,5 : 1 
      
     |  
    | 
      
      Max. seb. ( Aut. ) 
      
      
     | 
      
      179 km/h ( 167km/h ) 
      
      
     | 
      
      198 km/h ( 189km/h ) 
      
      
     |  
    | 
      
      Gyorsulás 0-100 km/h ( Aut. )
      
      
     | 
      
      10,7 sec ( 12,0sec ) 
      
      
     | 
      
      8,4 sec ( 9,3 sec ) 
      
      
     |  
    | 
      
      Fogyasztás - vegyes ( Aut. ) | 
      
      9,0L / 100km ( 9,2L ) 
      
      
     | 
      
      9,9L / 100km ( 10,5L ) 
      
      
     |  
    | 
      
      Váltó | 
      
      kézi 5 / automata 4 
      
      
     | 
      
      kézi 5 / automata 4 
      
      
     |  
    | 
      
      Hossz x Széles x Magas | 
      
      4460 x 1735 x 1595 mm 
      
      
     | 
      
      4460 x 1735 x 1580 mm 
      
      
     |  
    | 
      
      Hasmagasság | 
      
      190 mm 
      
     | 
      
      190 mm 
      
     |  
    | 
      
      Tengelytáv | 
      
      4460 mm | 
      
      4460 mm 
      
     |  
    | 
      
      Fordulókör | 
      
      10,8 m 
      
     | 
      
      10,8 m 
      
     |  
    | 
      
      Saját tömeg 
      
     | 
      
      1365 - 1420 kg 
      
     | 
      
      1465 - 1485 kg 
      
     |  
    | 
      
      Max tömeg 
      
     | 
      
      1875- 1890 kg 
      
     | 
      
      1950 - 1970 kg 
      
     |  
    | 
      Csomagtér | 
      
      406L / 
      1525 L 
      
     | 
      
      406L / 
      1525 L 
      
     |  
    | 
      Gumi méret | 
      
      205/70 R 
      15 | 
      
      215/60 R 
      16 |  
    | 
      Felni méret 
     | 
      
      6JJ x 15 | 
      
      6,5JJ x 
      16 |  
    | 
      Tank | 
      
      
      60L | 
      
      
      60L |  
                    |  |  |  |  
               |