Objektíven a
Subaru Forester S Turbo-ról:
Két évvel ezelőtt vettem a most négy éves autót és azóta is
naponta használom, mondhatni benne élek. Mivel ezalatt 50 ezer
kilómétert mentem vele, lassan körvonalazódik bennem, miért is
szereti meg az ember ezt a típust. Vannak persze kellemes és
dühítő pillanatai ugyanúgy, de mivel használtam került hozzám a
kocsi és nem ismerem az előéletét, csak azokra térnék ki, amelyek
feltehetően jellemzőek a típus összes egyedére.
Amikor először megláttam, az első gondolatom az volt: Hű, de kis
tömzsi! Sok barátom körbejárta, próbálgatta azóta és mindegyik
hasonlóan summázta a helyzetet, ez az autó 'nagyon egyben van'.
Ránézésre a 80-as évek formatervezését tükrözi, egy korabeli 7-es
volvo hasonlóan idomtalannak tűnhet mostanság. Mondhatnám, hogy a
kocsi egyenesen csúnya, de már nem teszem, mert mióta használom
napról-napra szebbnek látom. Messze áll tőle a megszokott
tömeggyártott szériaautók kasznicsodája. Azonban az első kerekek
feletti oldal idomok kiugróak, határozottak, szépen ívelnek végig
a kocsi hosszában, igen markáns és agresszív benyomást keltve.
Lámpái nagyok így a búrákon keresztül jövő fény tökéletesen
megvilágítja az utat. Kár, hogy a beépített fényszórómosók csak
lefröcskölik az üveget, törlőlapátok nélkül jelentősen nem
javítanak a helyzeten, ha igazán saras az búra. Az autót
bakancsszerűvé az elnyújtott testhez képest magas utastér és a
bunfordi, igen előnytelen első-hátsó lökhárítók teszik. Bár
elvileg a hobbi-terepjáró kategóriába sorolják, az alváz alja csak
egy centivel magasabb, mint egy citroen xsaráé. Viszont ebből a
síkból a foresternél nem lóg alá semmi, ami fennakadhatna az
utakon. Panaszra nincs okunk. Én naponta járom meg a haza utat egy
30-45 fokos, komoly terepjárók mélyítette földúton, amely vizes,
havas idoben szinte még gyalog is járhatatlan. A
forester
-nek
minden mindegy. Szinte hason kúszva kapaszkodik fel az emelkedőn a
húszcentis hóban a nyári gumikkal. Ijesztő érzés, hogy csak megy
és megy, soha nem csúszik meg, vagy legalábbis nem érezzük. Ahogy
nem érezzük a motor mozgását a kocsiban. Dízel autóval felváltva
használva bizony többször ráindítottam némi telefonálás után a
járó motorra, mert sem a hangját, sem a mozgását nem észleltem.
Persz azért van hangja, ha akarjuk és ez a legjobb az egészben,
hogy nem kényszeríti ránk erőszakos kipufogó hangját. De a
boxermotor hang és a turbó szürcsölő-visítása megadja a hangulatot
négyezres fordulat felett. Érdekes, hogy már alacsonyabb
fordulaton is utána fordulnak az emberek, annyira kellemes és
egyedi a duruzsolása. Nagy sebességnél sem zavaró, amikor talán a
szélzaj az egyetlen, ami tudatja velünk, hogy már a jogosíványunk
is veszélyben van, pedig a sztrádán gurulunk. Egyenes futása
csodálatos, néha hitetlenkedve az órára pillantok, hogy most
hatvannal vagy százhatvannal megyek valójában? A
forester
-nek a
gyenge pontja talán a fékrendszere. A kocsi orra könnyen bebólint,
talán túl magas, talán az első és a hátsó tengelyre ható fékerők
nincsenek szinkronban esetleg az első lengéscsillapítót kellene
keményebbre hangolni. A fék a kerekeket rögtön megfogja, ahogy
érezzük is a talpunkon az ABS püfölését, a kocsi hibátlanul tartja
az egyenest és mégis, hiányzik a határozottság.
Szokatlanul nagynak tűnik nekem a
forester fordulóköre. A futómű
feszes, ahogy egy sportkocsihoz illik mégis magas, ami azt
eredményezi, hogy a budapesti utakon csak kellő tempóval
közlekedhetünk, ha nem akarjuk leharapni a nyelvünket minden
keresztbordánál. A bőrbevonatú kormánynak kellemes fogása és enyhe
túlkormányozottsága van, valamint igen erősen érezteti a vezetővel
a buszok vájta hosszirányú árkokat. Ekkor érdemes rámarkolni
határozottan, az legalább biztos, hogy a kezünkből nem fog
kicsúszni. A kocsiban mindent vastag, jelen esetben világosszürke
varrott bőr borít. A kidolgozás hihetetlenül precíz, makulátlan.
Ahogy megszoktuk a japán csodáknál: elektros hiba nem létezik az
autóban és ahogy illik a gazdát soha nem hagyja cserben.
Ezek a modellek ülésenként keskeny, felhajtható kartámlás, masszív
oldaltartásos, hosszú ülőfelületű, fűthető ülésekkel vannak
felszerelve, amilyenekért saját bevallásuk szerint a seat cupra
tulajdonosok fohászkodnak sírva álmukban. A műszerfal puritán és
funkcionális. Minden ami fontos, semmi extra, semmi puhányság. A
légkondicionáló ha akarjuk mínusz 5 fokon nyomja a levegőt nyáron
, ha fűtünk az arcunk cserepesre szárad. Idegesítő azonban a külső
és a belső visszapillantó tükör is. A kinti igen gyorsan
koszolódik, állandóan bepárásodik és a fűtése fabatkát sem ér. A
belső tükör állandó munkát ad nekünk: a második foncsorozási képre
lehetetlen átkattintani esténként, mivel az egész tükör lazán
elmozog a fogantyú mozgatásával. Hasonlóan fusztráló a hátsó
üléssor, ha nem alapállásban, hanem előre, vagy hátra döntve
kívánjuk használni. Ekkor a bőr, a szokatlan helyzet miatt
idegőrlően nyekereg a kocsi minden egyes rezdülésekor. Bár a hátsó
lábtér nem túl nagy, a térdtájékon besüppedő első ülések miatt
meglepően nagy hely áll rendelkezésre. Ebben az autóban négy (SRS)
légzsák kapott helyet, színezett üvegek és egy óriási motoros
tetőablak. Természetesen az összes ablak és tükör elektromos.
Hatalmas fejtámlák védik az utasokat, az ajtókban hat hangszórónak
van hely. A váltó kényelmes, kézre eső és bár pontosan
kapcsolható, aszinkron állásban nehezen, némi mozgatás után
hajlandó csak sebességbe csúszni. A kombi ötajtós kocsi
csomagtartó ajtaja felfelé nyílik, a lecsukáskor belső fogantyú
segít, hogy ne legyünk koszosak. A hátsó üléssor teljesen szintbe
dönthető a csomagtartóval, az ülések hátát is védő huzat fedi.
Összességében az autó két éves használat után a következő
érzéseket kelti bennem:
• Kellően gyors a biztonságos közlekedéshez, nyomatékos,
kategórájában a leggyorsabb. Gyorsulása mérten 7,8 mp/ 0-100 Km/h.
• Rettenthetetlen terepező, ahol nem ér le az alja, ott elmegy.
• A mindennapi használathoz szükséges luxus érzetet megadja.
Kényelmesen, élvezettel vezetheto.
• Fogyasztás jobbláb függő: városban 10-11 liter. Sztrádán 160-as
átlaggal 14 liter 90-es átlaggal 9-10 liter.
Ellenérzéseket kelt bennem viszont a határozatlan fékezési
folyamat, turbólyuk, ritkán akadozó váltó.
üdv, Tamás
Subaru Forester -
MY02
Subaru Forester -
MY02
A sikeres sport- és
haszonjármű /SUV/ második generációs, továbbfejlesztett változata
lényegesen jobb kényelmi és biztonsági elemekkel rendelkezik. A
jármű homlok- és farrésze új formát kapott, a karaktere és a
tulajdonságai azonban változatlanok maradtak. A sport és
haszonjárművek hagyományos terepjáró képességét és sokoldalúságát
az új változatnál is limuzinkomfort egészíti ki. Ezek az ismérvek
segítették a típust kitűnő piaci eredményeihez.
A karosszéria kialakításakor a mérnökök igénybe vették a
komputeres tervezés lehetőségeit. A nagyobb torziós merevség
ellenére sikerült jelentős súlycsökkenést elérni. Az új, több
tükrös lámpatest, hűtőrács és a finoman kivágott gépháztető
határozzák meg az új
Forester megjelenését. A kerek
ködfényszórókat az első spoilerbe építették, a hátsó világítás
elemeinek megnagyobbításával pedig fokozták a megjelenés férfias
karakterét. A főbb méretek ugyanakkor gyakorlatilag nem változtak.
A hosszúság 1cm-rel 4,450 méterre rövidült, a szélesség 1,735 m.,
a magasság pedig 1,590 méter az XT Turbo 1,585 méterével szemben.
A 190 mm-es szabad magasság /az XT Turbónál 195 mm/ lehetővé teszi
a terepen tett kirándulásokat. CW értéke pedig, mindezek ellenére
csak 0,36 - 0,37/az XT modellnél/.
A teljesen megújított belső tér, az alkalmazott anyagok
igényességének köszönhetően ránézésre is sugározza a magas
minoséget. A hagyományosan kerek műszerek a vezető közvetlen
látómezejébe esnek, minden kezelőelem logikus csoportosításban,
ergonomikus kialakításban a vezető mellett található. A napi
élethez nélkülözhetetlen apró tárgyak elhelyezésére a korábbinál
több hely áll rendelkezésre.
A
Forester
-t is az eddig már ismert négyhengeres
boxermotor hajtja.
A kétliteres alapmotor 125LE, a turbós változat 177LE
teljesítményű. Mindkét motor fogyasztása és káros anyag kibocsátása
kedvezőbb lett, az alumíniumelemek alkalmazása pedig jelentős
súlycsökkenést eredményezett. A finomítás eredménye
figyelemreméltó: a kétliteres szívómotor elődjéhez képest
átlagosan 12%-kal kevesebb benzint igényel, amivel kategóriájában
a legtakarékosabbak közé lépett.
A gyár mindkét motorhoz vagy ötfokozatú kézi, vagy négyfokozatú
elektronikus vezérlésű automata váltót ajánl. A
Subaru
átalakította az egyedi kerékfelfüggesztésű futóművet is, miáltal a
sportos jelleg még inkább kidomborodik. A Forester így a dinamikus
menettulajdonságok mellett az utazási komfort terén is nagy lépést
tett. A gyár teljesíti a saját maga által felállított magas
követelményeket, nagy súlyt helyezve a legkisebbnek látszó
hiányosságok kiküszöbölésére is.
A cég utazásbiztonsági filozófiája a
Forester
-nél is a baleset
megelőzésének képességére koncentrál: egy baleset megelőzése
mindenképp kedvezőbb az esetleges következmények enyhítésénél.
Mint minden összkerékhajtású autó, a
Forester is bizonyos
„beépített” biztonsági előnnyel rendelkezik. A
Subaru
-nál
szériaként alkalmazott állandó összkerékhajtás központosított
differenciállal és folyadékos kuplunggal egészül ki. A „Boxer-motor”
elv lényegesen hozzájárul a
Subaru-
összkerékhajtás páratlan
kiegyensúlyozottságához és teljesítményéhez, mivel a meghajtás a
motortól a váltón és kardántengelyen keresztül horizontálisan
tekintve szimmetrikus, egyenes vonalban jut a hátsó tengely
differenciálművéhez. Ezáltal jut az új
Forester is
kiegyensúlyozott súlyelosztáshoz és kiváló menettulajdonságaihoz.
Természetesen a passzív biztonsági elemek is hozzájárulnak a
vezető és utasai biztonságához: az első üléseknél teljes méretű,
két fázisban nyíló légzsákok és az un. monocoque rendszerű, gyűrűs
keretelemeket magába foglaló, az oldalirányú erőkkel szemben
hatékonyabb védelmet nyújtó karosszéria. Nagyméretű oldallégzsákok
védik az első utasok fejét és mellkasi szerveit. Az új
Forester
ezenkívül hatékony tárcsafékes ABS rendszerrel , valamint aktív
elülső fejtámaszokkal van ellátva.
Az aktív fejtámasz ráfutásos balesetnél megakadályozza az un.
„ostorhatás” fellépését, ami a fej és a törzs közötti nagymértékű
relatív elmozdulás következtében súlyos sérüléseket okozhat. Ez a
fejtámasz a testsúly függvényében reagál és csak hátulról érkező,
min. 15km/h sebességű ütközés fellépésekor lép működésbe. A
légzsákokkal ellentétben az aktív fejtámasz működés után visszatér
kiinduló helyzetébe. A Forester a Subaru egyik legfontosabb
gyártmánya az Európai piacon. 1997 évi megjelenése óta 65000
darabot értékesítettek, csaknem negyedét az öreg kontinensen
összesen forgalmazott mennyiségnek.
|
Forester 2.0 X |
Forester 2.0 XT |
Forester 2.5 XT |
Motor
|
4 hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer
|
4
hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer, turbo feltöltővel
|
4
hengeres, vízhűtéses, könnyűfém, 16V, boxer, turbo feltöltővel
|
Löktérfogat
|
1994cc
|
1994cc
|
2457cc
|
Max. Teljesítmény
|
125LE / 5600perc
|
177LE / 5600perc
|
210LE / 5600perc
|
Max. Nyomaték
|
184Nm / 3600perc
|
245Nm / 3200perc
|
320Nm / 3600perc
|
Furat x Löket
|
92,0mm x 75mm
|
92,0mm x 75mm
|
92,0mm x 75mm
|
Sűrítés
|
10 : 1
|
8,0 : 1
|
8,2 : 1
|
Max. seb. ( Aut. )
|
180km/h ( 168km/h )
|
202 km/h ( 195km/h )
|
226 km/h
|
Gyorsulás 0-100 km/h ( Aut. )
|
11,4 sec ( 13,4 sec )
|
8,3 sec ( 8,7 sec )
|
6,3 sec
|
Fogyasztás - vegyes ( Aut. )
|
8,5L / 100km ( 8,6L )
|
9,8L / 100km ( 9,8L )
|
11,0L / 100km
|
Váltó
|
kézi 5 / automata 4
|
kézi 5 / automata 4
|
kézi 5
|
Hossz x Széles x Magas
|
4450 x 1735 x 1590 mm
|
4450 x 1735 x 1585 mm
|
4450 x 1735 x 1585 mm
|
Hasmagasság
|
190 mm
|
195 mm
|
195 mm
|
Tengelytáv
|
2525 mm
|
2525 mm
|
2525 mm
|
Fordulókör
|
10,8 m
|
10,8 m
|
11,4 m
|
Saját tömeg
|
1360 kg
|
1410 kg
|
1445 kg
|
Max tömeg
|
1880 kg
|
1950 kg
|
2000 kg
|
Csomagtér
|
387L / 1629 L
|
387L / 1525 L
|
387L / 1592 L
|
Gumi méret
|
205/70 R 15
|
215/60 R 16
|
215/60 R 16
|
Felni méret
|
6JJ x 15, ET +48mm
|
6,5JJ x 16, ET +48mm
|
6,5JJ x 16, ET +48mm
|
Tank
|
60L
|
60L
|
60L
|
|
|
|
|
Subaru Forester
AWD - MY97-01
Subaru Forester
AWD - MY97-01
|
Forester 2.0 GL-GX
|
Forester 2.0 S Turbo
|
Motor
|
4 hengeres, vízhűtéses,16V, boxer
|
4
hengeres, vízhűtéses, 16V, boxer, turbo feltöltővel
|
Löktérfogat
|
1994cc
|
1994cc
|
Max. Teljesítmény
|
123LE / 5600perc
|
167LE / 5600perc
|
Max. Nyomaték
|
184Nm / 3600perc
|
240Nm / 3200perc
|
Furat x Löket
|
92mm x 75mm
|
92mm x 75mm
|
Sűrítés
|
10,0 : 1
|
8,5 : 1
|
Max. seb. ( Aut. )
|
179 km/h ( 167km/h )
|
198 km/h ( 189km/h )
|
Gyorsulás 0-100 km/h ( Aut. )
|
10,7 sec ( 12,0sec )
|
8,4 sec ( 9,3 sec )
|
Fogyasztás - vegyes ( Aut. )
|
9,0L / 100km ( 9,2L )
|
9,9L / 100km ( 10,5L )
|
Váltó
|
kézi 5 / automata 4
|
kézi 5 / automata 4
|
Hossz x Széles x Magas
|
4460 x 1735 x 1595 mm
|
4460 x 1735 x 1580 mm
|
Hasmagasság
|
190 mm
|
190 mm
|
Tengelytáv
|
4460 mm
|
4460 mm
|
Fordulókör
|
10,8 m
|
10,8 m
|
Saját tömeg
|
1365 - 1420 kg
|
1465 - 1485 kg
|
Max tömeg
|
1875- 1890 kg
|
1950 - 1970 kg
|
Csomagtér
|
406L /
1525 L
|
406L /
1525 L
|
Gumi méret
|
205/70 R
15
|
215/60 R
16
|
Felni méret
|
6JJ x 15
|
6,5JJ x
16
|
Tank
|
60L
|
60L
|
|
|
|
|